Kies op maat

Inloggen Menu

OnderwijsBuiten Natuur & duurzaamheid in onderwijs en opvoeding

Word de leraar die inspireert om buiten de gebaande paden te gaan! 

Ben jij nieuwsgierig naar het onderwijs buiten de traditionele kaders? Wil je leren hoe je met unieke didactisch-pedagogische vaardigheden kunt bijdragen aan creatief, betekenisvol en vernieuwend onderwijs in en met natuur? Kies dan voor de Minor OnderwijsBuiten! De minor is gebaseerd op praktijk-wetenschappelijk onderzoek: kinderen komen buiten volop in beweging, raken verwonderd, worden nieuwsgierig, gaan op onderzoek uit en stellen vragen.  

 

Tijd voor verandering 

Ons onderwijs is, net zoals de zorg, toe aan verandering. Werken in en met natuur leidt tot een passende verandering voor kinderen. In deze minor leer je hoe je hen helpt zich te ontwikkelen tot volwassenen die zich thuis voelen op de aarde en duurzame keuzes kunnen maken. 

 

In deze minor ontdek je:   

  • innovatieve manieren om natuur en kinderen samen te brengen; 
  • hoe je onderwijs kunt ontwerpen dat verder gaat dan het klaslokaal;   
  • hoe je buiten vakoverstijgend werkt aan taal, rekenen, wereldoriëntatie en burgerschap; 
  • praktische tools en kennis om in te spelen op actuele maatschappelijke thema's zoals duurzaamheid, inclusie en diversiteit. 

 

Stages 

  • Je loopt stage bij een natuurorganisatie. 
  • Je loopt in verschillende klassen stage op een school waar buiten onderwijs wordt gegeven. Je werkt aan de ontwikkelvraag over buiten onderwijs van jouw stageschool.   

  

Lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind 

De minor wordt gegeven door pedagogen Marieke van Ierschot, Janneke Hagenaar en Loes van ‘t Hoff en biologen Marian Joven en Mart Ottenheim, docent-onderzoekers van het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind. 

Leerdoelen

Kies je voor de minor OnderwijsBuiten dan werk je aan twee kwalificaties:   

 

  1. Buitenbekwaam
  • Je bent (meer) op je gemak in de natuur. Je weet wat natuur voor jou betekent en je weet wat er te vinden is. 
  • Je kunt vuur maken, de weg vinden, eetbare planten herkennen en meer natuur op het plein brengen. 
  • Je kunt goed observeren en waarnemen. 
  • Je beschikt over basiskennis van de natuur en de wederkerige relaties van mensen met natuur. 

 

  1. OnderwijsBuitenbekwaam
  • Je gaat met meer gemak buiten lesgeven en je kunt de natuur inzetten tijdens het werken met de kinderen. 
  • Je beschikt over basiskennis over belang van natuur voor de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen, en kunt dit toepassen in je onderwijs aan kinderen van verschillende leeftijden. 
  • Je beschikt over basiskennis over het belang van natuur, kinderen en duurzaamheid, en kunt dit toepassen in je onderwijs aan kinderen van verschillende leeftijden. 
  • Je bent vaardig in buiten onderwijs en je kunt de waarden ervan benoemen, en je kunt dit uitleggen aan collega’s en ouders.   

Ingangseisen

De student is bij de start van de minor (1 september 2025) in het bezit van de propedeuse. 

 

Leraren in opleiding  

De minor OnderwijsBuiten staat open voor leraren in opleiding voor het basisonderwijs en leraren in tweedegraads lerarenopleidingen die de propedeuse hebben behaald en minimaal de helft van voorgaande onderwijsstage succesvol hebben afgerond.   

 

Andere opleidingen 

Deze minor staat ook open voor studenten die een opleiding in de zorg, welzijn of natuurbeheer volgen. Graag bespreken we vooraf de mogelijkheden om na te gaan of deze minor passend is. Ook voor deze studenten geldt dat de propedeuse moet zijn behaald.  

 

Voltijd en deeltijd  

Deze minor kan worden gevolgd door studenten die in voltijds of in deeltijd studeren. 

Literatuur

Literatuur 

In de minor werk je met onderstaande of vergelijkbare bronnen: 

 

Hovinga, D. (2013). Van deadline naar lifeline 'Natuur een groeiruimte voor kinderen' (pdf, 2.52 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden. 

 

Maas, J. et. al. (2021). De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen. Whitepaper over de positieve impact van groene schoolpleinen op de ontwikkeling van kinderen, de kwaliteit van het onderwijs, de klimaatbestendigheid van de omgeving en biodiversiteit. Amsterdam: Vrije Universiteit. 

 

Peters, E. en Hovinga, D. (2016). 'Met je billen in het zand. Zien hoe de omgeving het spel van kinderen vormt' ( pdf, 6.67 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden 

Prins, J. en Hagenaar, J. (2024). 'Taal in de natuur. Taalonderwijs voor het jonge kind'. Meppel: Boom Uitgevers. 

Rooster

6 uur contacttijd per week: op woensdagmiddag en -avond, óf op woensdagochtend en -middag. 

1 dag stage per week (dag wordt in overleg bepaald). 

3 uur begeleiding per drie weken (facultatief). 

Toetsing

Portfolio & Meesterproef  

Je werkt met eigen leervragen en doorloopt een cyclisch leerproces. Al jouw ervaringen, nieuwe vaardigheden, gemaakte opdrachten en opgedane kennis leg je vast in een portfolio. Je reflectie daarop is het laatste onderdeel van het portfolio.  

We werken met behulp van leeruitkomsten toe naar een meesterproef waarin de twee kwalificaties centraal staan: Buitenbekwaam & OnderwijsBuitenbekwaam. Tijdens de meesterproef verzorg je een activiteit voor je medestudenten waarmee je je bekwaamheid aantoont. 

Omdat we werken in de vorm van een leergemeenschap is jouw aanwezigheid en actieve participatie tijdens de bijeenkomsten en de stages van belang. 

 

Portfolio: Kwalificatie: V/O 

Meesterproef: Kwalificatie: V/O