Kies op maat

Inloggen Menu

Speelveld van de leraar

body { font-size: 9pt; font-family: Arial } table { font-size: 9pt; font-family: Arial } Inhoud:

Omschrijving
Je hebt gedurende je opleiding pedagogische en didactische tools geleerd om met klassen en groepen om te gaan. Je denkt ook dat er meer is, dat het anders kan en moet, dat pedagogiek en didactiek niet heilig zijn. En daarom heb jij wel zin om in een learning community  geïnspireerd te worden door spel, kunst, filosofie, psychologie en andere stromingen om jouw onderwijskundige basis te voorzien van een rebelse touch. Het leraarschap vraagt immers om meer dan het ‘technisch’ goed verzorgen van lessen. Het vraagt om een flexibel brein waarmee je ontvankelijk en vrij kunt denken en handelen binnen de grenzen van het bestaande onderwijssysteem.
Met de minor Speelveld van de leraar maken we je door middel van speelse oefeningen bewust van je veranderkundige mogelijkheden in het onderwijs. Door het lesgeven als creatieve vaardigheid te benaderen, zetten we je ‘in de ervaring’ en oefen je spelenderwijs met de dynamische praktijk van het onderwijs. Spelen zet aan tot ‘jezelf laten zien’. Spelen vergroot je aanpassingsvermogen en blijkt dus ‘een uitermate geschikt middel om het brein voor te bereiden op het maken van de juiste keuzes in een onvoorspelbare omgeving’ (De Groot, 2015). Zo groei je naar een ontspannen leraar die ruimte geeft aan verrassende invallen en onverwachte wendingen.

Wat staat centraal in deze minor?
Met deze minor willen wij jou uitdagen om in jouw professionele praktijk uit te gaan van kwaliteiten, zoals moed, creativiteit, lef, dwarsdenken en vrijdenken om zodoende een duidelijk, stevig, authentiek, speels en fris antwoord te kunnen geven op de complexe vragen binnen het onderwijs, zowel in de klas als daarbuiten. In de bijeenkomsten komen diverse thema’s aan bod zoals passie, zelfkennis, ontvankelijkheid, creativiteit en impulsiviteit.
Waar werken we naar toe?
Er zijn twee beslissingsmomenten. In het eerste blok organiseer je in een klas op je stageschool  een verrassende les voor jezelf en voor de leerlingen.
Tevens presenteer je jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling op een ludieke en pakkende wijze voor een onbekend publiek.
In het tweede blok zoom je uit en zal je voor een groep collega’s (van de hogeschool of stageschool) of hogeschoolstudenten een impactvolle activiteit organiseren waarin jouw vernieuwde blik op het onderwijs doorklinkt.
Wat ga jij doen?
  • Experimenteren met nieuw gedrag als aanvulling op dat wat je kan en kent, om op die manier jouw (gedrags)vaardigheden op te rekken en waar nodig bij te stellen.
  • Op professionele wijze met verrassende impulsen komen tegen de gevestigde orde in.
  • Het voortouw nemen met betrekking tot anders lesgeven.
  • Je eigen mening uiten.
  • Anders kijken naar onderwijs en naar het ‘meten van leren’.  
  • Een speels brein ontwikkelen en dat brein inzetten in een presentatie voor onbekend publiek.
  • Speelse en vernieuwende werkvormen in de les toepassen.
  • Uitdagende en dwarsdenkende uitspraken doen in teamvergaderingen.
Innovatieve en gedurfde voorstellen doen om het onderwijs leerlinggericht, speels en inclusief te maken. 

Periode
OP 1 en OP 2 2025/2026
Literatuur
Geen verplichte literatuur
Toelatingseisen
De minor is inhoudelijk interessant voor: 
Alle studenten die worden opgeleid tot leraar in het bo, vo en mbo. 
Studenten van alle instituten waar opgeleid wordt tot docent zijn welkom (IvL, Willem de Kooning en IvG) 
 
Formele instroomeisen  
- 50% van de vakinhoudelijke vakken zijn behaald 
- Hbo-denkniveau 
- Alle onderdelen van de werkplaats professionele performance hebben gevolgd (dit geldt voor studenten van de IvL-lero) of soortgelijke lessen waarbij het spelenderwijs aanleren van gedrag centraal staat  
- Een (leer)werkplek hebben 
- Mocht je niet aan deze eisen voldoen en je bent van mening dat deze minor zeer geschikt is, doe een pitch. Mail ons.
 
Informele ingangseisen (getoetst middels intakegesprek) 
-    Afstand hebben tot eigen referentiekader 
-    Je hebt een open en nieuwsgierige onderzoekshouding. 
-    Je kunt een les ontwerpen 
-    Je hebt tenminste 60 uur lesgegeven in bo, vo en/of mbo 
-    Je bent begeleid door een werkplekbegeleider en/of coach 
-    Je kunt aantonen over een enige mate van zelfreflectie te beschikken 
-    Je bent in staat naar anderen te luisteren  
-    Je durft het oneens te zijn met jezelf 
-    Je ziet een meerwaarde in het jezelf verplaatsen in andere standpunten 
-    Je bent niet vies van (eigen) afwijkende standpunten 
-    Je kunt tenminste een moment waarop je volledig de mist in ging (privé, school, ander sociale situatie) aan ons verklappen 


Online voorlichting
•    maandag 31 maart 16.45 tot 17.30 uur

 

Ingangseisen

De minor is inhoudelijk interessant voor: 

Alle studenten die worden opgeleid tot leraar in het bo, vo en mbo. 
Studenten van alle instituten waar opgeleid wordt tot docent zijn welkom (IvL, Willem de Kooning en IvG) 

Formele instroomeisen:  
- 50% van de vakinhoudelijke vakken zijn behaald 
- Hbo-denkniveau 
- Alle onderdelen van de werkplaats professionele performance hebben gevolgd (dit geldt voor studenten van de IvL-lero) of soortgelijke lessen waarbij het spelenderwijs aanleren van gedrag centraal staat  
- Een (leer)werkplek hebben 

Informele ingangseisen (getoetst middels intakegesprek): 

- Afstand hebben tot eigen referentiekader J
- Je hebt een open en nieuwsgierige onderzoekshouding. 
- Je kunt een les ontwerpen 
- Je hebt tenminste 60 uur lesgegeven in bo, vo en/of mbo 
- Je bent begeleid door een werkplekbegeleider en/of coach 
- Je kunt aantonen over een enige mate van zelfreflectie te beschikken 
- Je bent in staat naar anderen te luisteren  
- Je durft het oneens te zijn met jezelf  
- Je ziet een meerwaarde in het jezelf verplaatsen in andere standpunten  
- Je bent niet vies van (eigen) afwijkende standpunten  
- Je kunt tenminste een moment waarop je volledig de mist in ging (privé, school, ander sociale situatie) aan ons verklappen 

Literatuur

Geen verplichte literatuur

Toetsing

.

Aanvullende informatie

Locatie:  Kralingse Zoom

Aanmeldproces
Ben je een student van een andere onderwijsinstelling en wil je een minor volgen bij Hogeschool Rotterdam dan meld je je in 2 stappen als volgt aan:

1) Meld je voor de minor van je keuze aan via de blauwe knop Aanmelden. Je vindt deze knop rechtsboven op de pagina van de minor. Download de leerovereenkomst en vul deze in. Lever deze leerovereenkomst aan bij de examencommissie van je opleiding. Wanneer de examencommissie goedkeuring heeft gegeven, meld je dan uiterlijk 23-5-2025 voor 09.00 uur aan voor de minor in stap 2. 
2) Meld je na de goedkeuring aan in OSIRIS Aanmelding van Hogeschool Rotterdam via onderstaande link (maak eerst een account aan).

link naar de aanmeld pagina.

Onderdeel van het aanmelden is het uploaden van de volgende documenten:
- De leerovereenkomst ondertekend door jou en door jouw instelling;
- Een scan of foto van je Paspoort of ID bewijs.
- Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht of je aanvraag positief is beoordeeld of niet.

In OSIRIS Aanmelding moet je ook het Bewijs Betaald Collegejaar (BBC) uploaden voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen. Het BBC vraag je op bij jouw instelling nadat je hebt getekend of een machtiging hebt afgegeven voor de betaling van het collegegeld voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen.
Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht wanneer je aanmelding is goedgekeurd.

  Volg onze online voorlichting!

Deze voorlichting is een interactieve online bijeenkomst via Teams. Je krijgt een korte presentatie over de minor en kunt daarna vragen stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.

Door hieronder op de datum van de voorlichting te klikken kom je in de Teams meeting.