Kies op maat

Inloggen Menu

Ondernemerschap

Start je Eigen Onderneming met de Ondernemerschap Minor 
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten? Of heb je al een bestaand bedrijf dat je verder wilt laten groeien? Dan is deze minor voor jou! 

Wat kun je verwachten? 
In deze Ondernemerschap minor krijg je de unieke mogelijkheid om te leren ondernemen door daadwerkelijk te ondernemen! 
Gedurende 20 weken werk je intensief aan het opzetten en uitbouwen van een levensvatbare onderneming. In de praktijk betekent dit dat je een product of een dienst bedenkt waar klanten voor willen betalen en dat je dit daadwerkelijk op de markt brengt! 

Je hebt direct contact met klanten en andere stakeholders, creëert waarde en ontvangt daarvoor een prijs. Dit is écht ondernemen, je staat letterlijk met je "poten in de klei"! 

De minor staat bol van energie en creatieve ideeën, en biedt volop ruimte om je ondernemerschapsvaardigheden en onderneming te ontwikkelen. 

Samenwerking en Inspiratie: Diversiteit en Kracht van Teams 
Wat deze minor extra bijzonder maakt, is dat je samenwerkt met studenten uit verschillende opleidingen en disciplines van de hele RBS! Dit creëert een inspirerende omgeving waarin ideeën uit verschillende hoeken samenkomen en elkaar versterken. Dit is jouw kans om studenten met andere expertise bij jouw start-up te betrekken en samen te werken in een team. Of je kiest ervoor om wat losser samen te werken en advies in te winnen van andere studenten. Onderzoek toont aan dat teams met veel diversiteit het vaak beter doen. 

Begeleiding door Ervaren Mentoren 
Wat deze minor nog unieker maakt, is de begeleiding van ervaren startup-mentoren. De docenten en coaches hebben allemaal hun sporen verdiend in de wereld van ondernemerschap en staan klaar om jou te begeleiden in je ondernemersreis. Daarnaast biedt deze minor toegang tot een netwerk van inspirerende ondernemers en investeerders, die je kunt leren kennen en waarmee je waardevolle connecties kunt opbouwen. 

Leerdoelen

Om een levensvatbare onderneming op te zetten, staan de volgende competenties centraal: 

1. Analyseren van uitdagingen: allereerst is het zaak om een (niche) markt te kiezen op basis een solide marktanalyse en goede argumenten. Je gaat op zoek naar een ‘lucratieve‘ markt, signaleert trends en ontwikkeling en doorziet verbanden. Ook kruip je in de huid van jouw potentiële klant. Je gaat op zoek naar zijn behoeften en waar hij wakker van ligt. De analyse vormt de basis van jouw onderneming straks 

2. Creëren van waarde: als je de belangrijkste uitdaging van jouw target doelgroep helder hebt, kan je waarde creeëren voor hen. Dit doe je door het ontwikkelen van een innovatieve dienst of product, waarmee je aan een behoefte voldoet of een belangrijk probleem oplost. Belangrijk is dat je aantoont dat jouw doelgroep ’echt op jou zit te wachten. Daarom betrek je jouw doelgroep ook bij de ontwikkeling van jouw product of dienst om waarde creatie te maximaliseren. Het probleem dat je oplost kan financieel gedreven zijn, maar voorzien in een maatschappelijke en ecologische behoefte. 

3. Realiseren van impact: Je ontwikkelt een business model wat levensvatbaar is.  Zo ontwikkel je bijvoorbeeld effectieve strategieën om jouw doelgroep te bereiken en verkoop jij jouw dienst of product voor een prijs die minimaal marktconform is. 

4. Sturen van complexiteit en tegenstrijdigheden: ondernemen is vallen en op staan. Dit betekent dat je het vermogen moet hebben om kansen te zien en in tegenspoed en creativiteit aan te wenden. Leer effectief te opereren in onzekere omstandigheden en pas je steeds weer aan. Wees niet bang om fouten te maken, maar evalueer zorgvuldig de voordelen en risico's om weloverwogen keuzes te maken die je voorkeuren weerspiegelen 

5. Aanmoedigen en activeren van anderen: Maak oprecht verbinding met jouw klanten doelgroep en andere partijen die jij nodig hebt om je business model levensvatbaar te maken en begrijp wat hen motiveert. Zoek actief feedback voor persoonlijke ontwikkeling en betrek jouw teamleden, potentiële klanten en andere stakeholders bij interne en strategische veranderingen. Vertaal externe uitdagingen in een inspirerende visie en betrek diverse groepen op een gedifferentieerde manier. 

6. Oog voor jezelf: Beoefen zelfregulatie, inclusief zelfbewustzijn, zelfeffectiviteit, motivatie en doorzettingsvermogen. Ontwikkel een heldere visie op de benodigde vaardigheden voor die je nodig hebt om een succesvolle ondernemer te worden 

Ingangseisen

Let op: ben je een externe student?
Dan moet je eerst toestemming krijgen van je eigen opleiding om deze minor te mogen volgen.

Wil je je aanmelden?
Bekijk dan de leerovereenkomst voor de volgende stappen die je moet doorlopen.

Literatuur

Er is geen noodzaak tot het aanschaffen van literatuur, maar het programma leunt stevig op literatuur zoals:

• Blank, S., & Dorf, B. (2012). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. BookBaby. 
• Mares, J., & Weinberg, G. (2014). Traction: A Startup Guide to Getting Customers. S Curve Publishing. 
• Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons. 
• Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A. (2014). Value proposition design: How to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

  • Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Business.

Rooster

Toetsing

Binnen dit programma werken wij met programmatisch toetsen. Programmatisch toetsen is een manier van beoordelen waarbij alle datapunten samen één geheel vormen. In plaats van dat het eindassessment direct het eindcijfer bepaalt, worden meerdere bewijzen (opdracht, feedback en reflecties) verzameld tijdens de minor. Op deze manier kijken wij naar het totaalbeeld van de ontwikkelen en prestaties van de student.

Aanvullende informatie

Ben je een student van een andere onderwijsinstelling en wil je een minor volgen bij Hogeschool Rotterdam dan meld je je in 2 stappen als volgt aan:

1) Meld jezelf voor de minor van je keuze aan via de blauwe knop Aanmelden. Je vindt deze knop rechtsboven op de pagina van de minor.
Download de leerovereenkomst en vul deze in.
Lever deze leerovereenkomst aan bij de examencommissie van je opleiding.
Wanneer de examencommissie goedkeuring heeft gegeven, meld je dan uiterlijk 02-12-2025 aan voor de minor in stap 2.

2) Meldt je na de goedkeuring aan in OSIRIS Aanmelding van Hogeschool Rotterdam via onderstaande link (maak eerst een account aan). https://osiris.hr.nl/osiris_aanmeld_hrprd/WelkomPagina.do?proces=KOM2602&opleiding=MINOR-RBS-VT+00
Onderdeel van het aanmelden is het uploaden van de volgende documenten:
- De leerovereenkomst ondertekend door jou en door jouw instelling;
- Een scan of foto van je Paspoort of ID bewijs;
Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht of je aanvraag positief is beoordeeld of niet.

In OSIRIS Aanmelding moet je ook het Bewijs Betaald Collegejaar (BBC) uploaden voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen. Het BBC vraag je op bij jouw instelling nadat je hebt getekend of een machtiging hebt afgegeven voor de betaling van het collegegeld voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen. Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht wanneer je aanmelding is goedgekeurd.