Kies op maat

Inloggen Menu

Big Data en Social Media

Helaas zal deze minor niet worden aangeboden in semester 2.

Voor wie

Deze minor is geschikt voor studenten van de volgende hbo-opleidingen:

  • Communicatie en Media Design
  • Digitale Media en Communicatie
  • Journalistiek
  • Creative Business
  • Communicatie
  • Technische bedrijfskunde
  • Commerciële economie

Doe jij een studie die hier op aansluit óf erop lijkt? Dan is de minor ‘Big data en social media’ voor jou ook interessant.

Inhoud

Dagelijks creëren we meer dan 2,5 triljoen bytes aan data. Zoveel zelfs dat meer dan 90% van de data in de wereld gecreëerd is in de afgelopen 5 jaar. Meer en meer van onze sociale interacties en cultuur digitaliseren in een rap tempo. Social media-activiteiten en het bezoekersgedrag op een website bijvoorbeeld.

Maar ook offline laat je sporen na. Denk maar aan het bijhouden van verkeersstromen, je ov-chipkaart of het gebruik van slimme energiemeters. De hoeveelheid data neemt steeds meer toe in zowel gestructureerde als ongestructureerde vorm. Maar voor organisaties is het nog een uitdaging om die gegevens te analyseren en tactisch in te zetten. Hoe doe je dat? En hoe ga je netjes met privacy om?

Tijdens deze minor leer je alle stappen binnen de datacyclus: data van internet en social media verzamelen, de data visualiseren, een service ontwerpen met behulp van data én onderzoek doen met data. Maar je leert ook over de impact van data op de wereld, bedrijven en het gedrag van individuen.

Cursussen

Data Playground
Tijdens deze cursus oefen je met data verzamelen en de beginselen van data opschonen en analyseren. Je leert werken met tools om de data te verwerken.

Data Business & Society
Wat kun je nu eigenlijk met de data die je verzamelt? En wat zijn de ethische grenzen van datagebruik? In deze cursus geven we antwoord op die vragen.

Project Research with Data
Voor deze cursus verzamel je je eigen data en doe je op basis daarvan een onderzoek. Je leert de basis van het schrijven van een data-driven onderzoeksrapport.

Data Learning
We zoomen tijdens deze cursus in op hoe met data we voorspellingen kunnen doen.

Project Design for Data
Je ontwikkelt voor deze cursus een dataconcept. Je werkt het uit, schrijft een businessmodel en presenteert je idee in een werkend prototype.

Leerdoelen

Na de minor kun je:

  • met verschillende tools sociale data verzamelen, opschonen en analyseren;
  • uitleggen wat big data is en onderscheid maken tussen big data op micro-, meso- en macroniveau;
  • het big data-proces beschrijven;
  • het principe van training en testing uitleggen en toepassen in cases;
  • statistische concepten uitleggen, zoals significantie, interbeoordelaar betrouwbaarheid, mean, median, modus, variantie, standaarddeviatie;
  • de laatste ontwikkelingen op het gebied van big data beschrijven en je kunt met krachtige voorbeelden aan leken uitleggen wat de invloed is van big data;
  • het fenomeen big data plaatsen in het bedrijfsproces en traditionele businessmodellen;
  • verschillende (big) data-driven businessmodellen onderscheiden en analyseren;
  • een big data businessmodel ontwikkelen;
  • de resultaten op ethische wijze interpreteren en een afgerond onderzoek presenteren met behulp van data;
  • je concept overtuigend presenteren in een pitch.

Aanvullende informatie

Leerovereenkomsten kunnen tot en met 5 juli (voor periode AB) en tot en met 6 december 2019 (voor periode CD) naar ons worden opgestuurd. Leerovereenkomsten die ná 5 juli of 6 december 2019 worden ontvangen, zullen niet in behandeling genomen worden.

Leerovereenkomsten worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld. 

Ingangseisen

Voor deze minor gelden geen ingangseisen.

Toetsing

De toetsing van deze minor bestaat uit tentamens, een portfolio-opdracht en 2 projecten.

Literatuur

Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst.

Rooster

Je hebt voor deze minor drie dagen in de week college. Welke dagen dat zijn wordt vlak voor de zomervakantie bekend. Het rooster en de lesdagen zijn nog niet bekend.