Kies op maat

Inloggen Menu

Neurorevalidatie - CVA en innovatie van zorg

Helaas zit deze minor vol.

Voor wie

Als student Fysiotherapie, Oefentherapie Cesar of Verpleegkunde heb je een sterke interesse in de hulp die jij als zorgverlener kan bieden aan mensen die een beroerte hebben gehad. Je wil de neurologische oorzaken, fysieke gevolgen en de oplossingen gericht onderzoeken. Hiervoor ben je bereid verder te kijken dan de je eigen vakgebied, omdat je openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Die krijg je mee in deze minor.

 

Inhoud

Cerebro Vasculair Accident (CVA), oftewel een beroerte, heeft een immense impact op iemands leven. De gevolgen zijn zowel fysiek als neurologisch en het revalidatieproces is daarom erg specialistisch. De fysieke inactiviteit die op een beroerte volgt lijkt zelfs toe te nemen gedurende de revalidatie.

Om mensen na een beroerte zo goed mogelijk te helpen is een interdisciplinaire aanpak nodig. In deze minor duik jij in alle aspecten van deze aanpak. Naast een inhoudelijke verdieping in de neurorevalidatie, gericht op het verhogen van de fysieke activiteit na een beroerte, werk je mee in een innovatieproject dat gericht is op een zorginnovatie die de fysieke activiteit na een beroerte moet verhogen.
Je gaat dit doen door het volgen van 2 modules: Neurorevalidatie en Innovatie van zorg.

Cursussen

Leereenheid (Module) 1: Neurorevalidatie
Dit onderdeel is gericht op de interdisciplinaire aanpak van het stimuleren van fysieke activiteit na een CVA. Taakgeoriënteerde training, fysieke fitheid, gedragsverandering, balansproblematiek en cognitieve functiestoornissen zijn onderwerpen waar je je in gaat verdiepen. Je mag werken in moderne beweeg- en inspanningslaboratoria, er zijn stagebezoeken en je krijgt de kans om gedurende de hele minor te werken met mensen die een CVA hebben gehad.

Leereenheid (Module) 2: Innovatie en zorg (Praktijkgericht onderzoek)
Je gaat meewerken aan een innovatieproject dat gericht is op het activeren van mensen die leven met de gevolgen van een beroerte. De producten die je maakt en de activiteiten waaraan je meedoet kun je gebruiken voor je afstudeeropdracht. Samen met zo’n 5 medestudenten begeleiden jullie een groep mensen die een beroerte hebben gehad op de weg naar een actievere leefstijl.

Leerdoelen

Na de minor beheers je bepaalde competenties. Voor deel 1 zijn dit:

  • Therapeutisch handelen
  • Samenwerken
  • Professioneel handelen

Voor deel 2 zijn dit:

  • Wetenschappelijk handelen en kennis delen
  • Samenwerken
  • Organiseren
  • Maatschappelijk handelen
  • Professioneel handelen

Aanvullende informatie

Leerovereenkomsten kunnen tot en met 6 december 2019 naar ons worden opgestuurd. Leerovereenkomsten die ná 6 december 2019 worden ontvangen, zullen niet in behandeling genomen worden.

Leerovereenkomsten worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld. 

Ingangseisen

Het is aan te raden om deze minor te volgen als je Fysiotherapie, Oefentherapie Cesar of Verpleegkunde studeert. En specifiek geïnteresseerd bent in beweegzorg, neurologie en gedragsverandering.

Toetsing

Er zijn 6 toetsen aan de minor gekoppeld, van ieder 5 studiepunten:

Deel 1, Neurorevalidatie

  • Casustoets (PO1)
  • Kennistoets (PO2)
  • Casuspresentatie (PO3)


Deel 2, Innovatie en zorg

  • Projectpresentatie (WO1)
  • Review (WO2)
  • Portfolio (WO3)

Literatuur

Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst.

  • Werner A Steiner, Liliane Ryser, Erika Huber, Daniel Uebelhart, André Aeschlimann, Gerold Stucki. Use of the ICF Model as a Clinical Problem-Solving Tool in Physical Therapy and Rehabilitation Medicine. Phys Ther. 2002 Nov;82(11):1098-107.
  • Heymans MW, van Tulder MW, Esmail R, Bombardier C, Koes BW. Back schools for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine (Phila Pa 1976). 2005 Oct1;30(19):2153-63. Review.
  • Rothstein JM, Echternach JL, Riddle DL. The Hypothesis-Oriented Algorithm for Clinicians II (HOAC II): a guide for patient management. Phys Ther. 2003 May;83(5):455-70. Review.
  • Haynes RB, Devereaux PJ, Guyatt GH. Physicians’ and patients’ choices in evidence based practice. BMJ. 2002 Jun 8;324(7350):1350.

Rooster

De minor is voltijd, dus de hele week kan ingepland worden. Het uiteindelijke rooster komt 14 dagen voor de start van de minor online.