Kies op maat

Inloggen Menu

Afasie, Dysarthrie, Dysfagie

Deze minor is bedoeld voor studenten logopedie die hun kennis en vaardigheden op het gebied van afasie, dysarthrie en dysfagie willen verbreden en verdiepen.

Inhoud

Mensen worden ouder en de groep ouderen in onze samenleving groeit. Neurologische aandoeningen, zoals CVA en neurodegeneratieve aandoeningen komen veel voor bij deze groep. Logopedisten werkzaam in ziekenhuizen, revalidatiecentra en instellingen voor geriatrische revalidatie zijn verantwoordelijk voor het diagnosticeren en behandelen van communicatiestoornissen en slikstoornissen ten gevolge van dergelijk hersenletsel. Ook hebben zij een rol in het scholen (zorgprofessionals) en inrichten (gebouw, bewegwijzering, folder) van de omgeving waar mensen met hersenletsel behandeld worden.

Deze minor biedt je de mogelijkheid om je als logopedist te specialiseren in het onderzoeken en behandelen van mensen met neurologische taal-, spraak- en slikstoornissen en het aanpassen van de omgeving waar mensen met deze aandoeningen behandeld worden.

Cursussen

De minor overstijgt de bachelor zowel qua theoretische kennis als qua vaardigheden ten aanzien van onderzoek en behandeling. Aan bod komen onder andere:

  • Inzicht krijgen in de kwaliteit van leven van mensen met afasie door tijd door te brengen met mensen met afasie en je te verdiepen in Life Participation Approach to Aphasia.
  • Linguïstiek, waarbij het diagnosticeren en behandelen van stoornissen in de semantiek, syntaxis, fonologie en pragmatiek a.d.h.v. casuïstiek centraal staan.
  • Kennis over de werking van het brein van gezonde ouderen en cognitieve stoornissen ten gevolge van (degeneratieve) neurologische aandoeningen en de implicaties hiervan voor het onderzoek en de behandeling van afasie, dysarthrie en dysfagie.
  • Theorieën ten aanzien van motorisch leren en de implicaties hiervan voor het onderzoeken en behandelen van dysarthrie en dysfagie.
  • Coaching van collega’s.
  • Implementatie van interventies in het behandelteam

Studenten zijn na het volgen van deze minor goed voorbereid op een functie als HBO- professional binnen de logopedie. Zij zullen daardoor gemakkelijker doorstromen naar instellingen waar mensen met neurologische aandoeningen worden behandeld (ziekenhuizen, revalidatiecentra, verpleeghuizen).

De minor wordt gevolgd door studenten van verschillende opleidingen logopedie (Fontys, Hogeschool Rotterdam, Windesheim Almere, Windesheim Zwolle). Dit maakt de lessen dynamisch en leidt tot uitwisseling van verschillende werkwijzen en ideeën.

Linguïstiek                                              - 10 EC

Life participation approach to aphasia
Het gezonde ouder wordende brein
Motorich leren
                                        - 10 EC

Praktijk                                                   - 05 EC

Implementatie van interventies            - 05 EC

Leerdoelen

De doelen richten zich op:

  • het verdiepen en verbreden van de kennis en vaardigheden van het onderzoek en de behandeling van mensen met neurologische taal-, spraak- en slikstoornissen;
  • inzicht krijgen in de kwaliteit van leven van mensen met afasie;
  • het coachen van collega’s;
  • het implementeren van interventies.

Ingangseisen

Om deel te kunnen nemen aan deze minor moet je student zijn aan een opleiding logopedie in het 3e jaar of hoger. Verder heb je alle basisvakken met betrekking tot afasie, dysarthrie en dysfagie afgerond. Je loopt gedurende de minor stage. Deze stageplaats wordt geworven door de docenten van de minor.

Literatuur

Diverse artikelen en boeken. Een definitieve boekenlijst wordt kort voor aanvang van de minor vastgesteld.

Rooster

Er zijn meerdere lessen per week, verspreid over gemiddeld 3 dagen, gecombineerd met individuele en groepsopdrachten. Er zijn geen vaste lesdagen en er is geen aanwezigheidsplicht.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

  • Linguïstiek: mondelinge vaardigheidstoets
  • Life participation approach to aphasia, het gezonde ouder wordende brein en Motorisch Leren: Schriftelijke vaardigheidstoetsen en inleveropdrachten
  • Praktijk: Inleveropdrachten
  • Implementatie van interventies: Inleveropdracht

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 6 december 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 6 december worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende:
* de minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode;
* de student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie);
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld.