Kies op maat

Inloggen Menu

Kind in Beweging

Kinderen ontdekken de wereld door te bewegen. Maar hoe zorg je ervoor dat hun motorische en psychosociale ontwikkeling goed wordt ondersteund? De minor Kind in Beweging bied je de kans om je verder te verdiepen in dit vakgebied. Door een combinatie van werkcolleges, vaardigheidslessen met kinderen en stages ontwikkel je praktische kennis en vaardigheden om kinderen te begeleiden naar een actieve en gezonde levensstijl.

Inhoud

Deze minor bestaat uit twee modules van elk 15 EC, samen goed voor 30 EC, die verspreid over twee blokken gevolgd worden. De minor combineert verdieping in de motorische en psychosociale ontwikkeling van kinderen met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Of je nu een toekomstige kinderfysiotherapeut bent of in een ander werkveld actief, je doet waardevolle inzichten op om bij te dragen aan de ontwikkeling en het welzijn van kinderen.

Extra kosten

Voor het aanschaffen van de boeken, moet je rekenen op € 140,-. Als je ze tweedehands wilt aanschaffen kan dat. Een eerdere druk levert weinig problemen op, maar kan leiden tot kleine verschillen in paginanummering en hoofdstukken. Daarnaast heeft ook de HU bibliotheek de boeken in haar collectie.

Cursussen

Kind in Beweging – module I

Hoe bewegen kinderen, en hoe kun je hun ontwikkeling ondersteunen door te focussen op mogelijkheden in plaats van beperkingen?

Deze cursus introduceert je in het ontwikkelingsgericht denken, met aandacht voor de zes F-words (function, family, fitness, fun, friends & future). De focus ligt op de ontwikkeling van normaal ontwikkelende kinderen, met een accent op bewegen. Centrale thema’s zijn:

  • Motorische ontwikkeling en motorisch leren.
  • Fitheid, inspanning en activiteit.
  • Cognitieve en psychosociale ontwikkeling, gedrag en zelfbeeld.
  • De invloed van omgeving, spel en groei.

Je leert deze thema’s toepassen via werkcolleges en vaardigheidslessen waarin je actief observeert, speelt, meet en traint met kinderen. Daarnaast loop je tien dagdelen stage bij een professional die met kinderen werkt, om een goed beeld te krijgen van de praktijk.

Kind in Beweging – module II

Hoe kun je wetenschappelijke publicaties vinden en toepassen om klinische vragen te beantwoorden? Hoe lever je altijd de best onderbouwde zorg en blijf je deze verbeteren?

Dit zijn essentiële vragen voor zorgprofessionals die streven naar optimale diagnostiek en behandelingen. Module II van de minor laat je kennismaken met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, gericht op het innoveren van de zorg om beter aan te sluiten bij de behoeften van patiënten en de maatschappij. Je leert hoe je:

  • Nieuwe inzichten genereert, interventies ontwerpt en toetst, en bewezen innovaties implementeert.
  • De kracht, valkuilen en ethische aspecten van onderzoek herkent.
  • De methodologie beheerst om de praktijk te blijven verbeteren.

Leerdoelen

Module I
  • Kennis en toepassing van ontwikkeling en motoriek
    • Beschikt over kennis van modellen en theorieën over de brede ontwikkeling van gezonde kinderen, met een specifieke focus op motoriek.
    • Observeert, analyseert en rapporteert systematisch en objectief de motoriek van een gezonde zuigeling, peuter, kleuter, schoolkind of adolescent.
  • Klinimetrie en interpretatie
    • Voert klinimetrie uit op het gebied van antropometrie, motoriek, fysieke activiteit en inspanningsfysiologie bij gezonde kinderen.
    • Verantwoordt en interpreteert de resultaten van de klinimetrie. Ontwikkelt een verantwoord en kindgericht trainingsplan op basis van motorische leertheorieën, trainingsleer en inspanningsfysiologie, afgestemd op de belevingswereld van het kind.
  • Motorisch trainen
    • Ontwikkelt een verantwoord en kindgericht trainingsplan op basis van motorische leertheorieën, trainingsleer en inspanningsfysiologie, afgestemd op de belevingswereld van het kind.

Module II

  • Kennis delen en wetenschap beoefenen
    • Werkt methodisch en consistent aan klinische vragen en zorgproblemen.
    • Past een critical appraisal toe en voert een effectieve zoekstrategie uit voor relevante literatuur.
    • Selecteert en verantwoordt de juiste methodologie voor projectopdrachten.
    • Gebruikt en interpreteert statistische en kwalitatieve analysemethoden (bijv. SPSS, Excel, MaxQDA).
    • Deelt projectresultaten via wetenschappelijke schriftelijke en mondelinge presentaties.
  • Samenwerking
    • Werkt samen met projectgroep, opdrachtgever en begeleider met aandacht voor afstemming, communicatie en betrouwbaarheid.
    • Gebruikt expertise binnen het netwerk om optimale resultaten te bereiken.
  • Organiseren
    • Plant en evalueert projectopdrachten, inclusief datamanagement en gestructureerde dataverzameling.
  • Professioneel handelen
    • Toont een lerende attitude door reflectie op handelen, keuzes en competentieontwikkeling.
    • Werkt proactief en nauwkeurig, met zorgvuldige reflectie op projectmethoden en uitvoering.

Ingangseisen

Je hebt interesse in:

  • de motorische ontwikkeling van kinderen;
  • inspanningsfysiologie, sport en gezond bewegen bij kinderen en jongeren;
  • praktijkgericht onderzoek.

Je hoeft geen fysiotherapie of oefentherapie Cesar te studeren om deze minor te volgen maar houd er dan wel rekening mee dat o.a. de inspanningsfysiologie meer voorbereiding vergt.

Daarnaast loop je tien dagdelen stage bij een professional die met kinderen werkt, om een goed beeld te krijgen van de praktijk. Je bent zelf verantwoordelijk voor het vinden van een stageplaats. We hebben een aantal adressen in ons bestand die je mag gebruiken, neem daarvoor contact op met de minorcontactpersoon.

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde. Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst. 

  • Feldman, R. S. (2024). Ontwikkelingspsychologie. (D. v. Loon, P. Bijttebier, C. Boonen, & I. Tamrouti, Eds.; 9e editie). Pearson.
  • Bilo, R. A. C., & Voorhoeve, H. W. A. (2017). Kind in ontwikkeling: een handreiking bij de observatie van jonge kinderen (8e dr). Bohn Stafleu van Loghum.   

Rooster

(Onder voorbehoud) maandag, donderdag en vrijdag. Voor de projectgroepen kunnen ook afspraken op andere dagen gepland worden en de stagedagen plan je zelf. Het uiteindelijke rooster komt twee weken voor de start van de minor online.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Toetsing

In deze minor ontwikkel je je competenties en werk je toe naar het behalen van de leeruitkomsten via diverse toetsvormen.

  • In module I ga je praktisch aan de slag: je observeert en test een zuigeling, presenteert in groepsverband een getrainde of aangeleerde motorische vaardigheid en legt een kennistoets af.
  • In module II ligt de nadruk op programmatische toetsing. Tijdens leerteambijeenkomsten en begeleidingsmomenten ontvang je regelmatige feedback op deelopdrachten en kennisvragen. Hierdoor krijg je inzicht in je voortgang en kun je je ontwikkeling bijsturen.

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten voor minoren in periode AB of Lint kunnen tot en met 4 juli 2025 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 4 juli worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.

Ondertekende leerovereenkomsten voor minoren in periode CD kunnen tot en met 5 december 2025 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 5 december worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende: 
* de minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode;
* de student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie);
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld.