Kies op maat

Inloggen Menu

Strategische Marketing Ontwerp & Advies

Deze minor is een vervolg op Strategische Marketing Data & Analyse en staat in het teken van het ontwikkelen van oplossingen en het adviseren. Strategie, Businessmodellen, Creativiteit, Verandermanagement, Leiderschap & Management en accountability zijn thema's die aan bod komen. In deze minor staat het tweede deel van de live case ‘de oplossing' centraal (ontwerp en advies).

  1. Missie- en visieontwikkeling van de organisatie in beeld brengen en het bepalen van de business scope van de organisatie, businessmodellen opzetten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen integreren in het beleid.
  2. Op basis van genoemde analyses strategische marketingopties formuleren. Het creatieve proces om vernieuwende activiteiten te bedenken komt daarbij ook aan bod.
  3. Criteria opstellen op basis waarvan uit opties gekozen kan worden.
  4. Strategische modellen en theorieën. Klantwaarde en proposities.
  5. Strategische marketingdoelstellingen en doelgroepen definiëren en verantwoorden.
  6. Marketinginstrumenten selecteren en de inzet hiervan cijfermatig onderbouwen.
  7. Het marketingadvies presenteren en verantwoorden.

Leerdoelen

Koersbepalen

  • Niveau 3: het zelfstandig opstellen van een marktanalyseplan vanuit een meerdere contexten. Trekken van stellingen, zelfstandig, op basis van beschikbare en mogelijk onvolledige informatie en indicaties van belangentegen. Beoordelen van strategieën voor de nationale en/of internationale markt op basis van de analyse.
  • Vaardigheden: Initiatief, Kritisch denken, Nieuwsgierigheid, Leiderschap.

Waarde creëren

  • Niveau 3: benoemen van een aantal opties op basis van een zelfstandig uitgevoerde analyse in opdracht van een externe opdrachtgever. Prioriteren van overeenkomsten in overleg met de opdrachtgever. Onderzoek van de haalbaarheid van deze opties. Opstellen van marketingdoelstellingen
  • Vaardigheden: Creativiteit, Aanpassingsvermogen.

Zakelijke ontwikkeling

  • Niveau 3: zelfstandig analyseren en onderzoeken van complexe veranderlijke voor alle functionele gebieden van de organisatie, uitgaande van een organisatie-marketingprobleemstelling. Ontwikkelen, uitvoeren, bijstellen en onderling, afzonderlijk, van een on- en offline plan(voor communicatie, inkoop en/of, distributie, organisatie) basis van een complexe probleemstelling.
  • Vaardigheden: Commercieel bewustzijn, Door prestatie.
  • Realiseren
  • Niveau 1: het samenwerken met medestudenten in opdrachten en extern met de opdracht, zodat het gedragen wordt binnen de en geaccepteerd door opdrachtgever.
  • Vaardigheden: Communicatie, Samenwerken, Verantwoordelijkheidsbesef.

Ingangseisen

Enige kennis van marketing is wenselijk.

Literatuur

  • Van Eck & Van Zanten, Businessplan op 1A4, Business contact, ISBN: 9789047008408
  • Van der Pijl et all, Business model Shifts, Boom/ Management Impact, ISBN: 9789024434855

NB: De literatuurlijst is onder voorbehoud. Kijk voor de definitieve literatuurlijst in de quick read in de digitale leeromgeving Brightspace.

Rooster

Deze minor wordt in blok 2 aangeboden (nov-jan 2025).

6 uur contactonderwijs en ongeveer 14 uur zelfstudie en opdrachten.

Toetsing

Drie toetsvormen met gelijke weging die samen 15 EC opleveren:

  • SM4 Ontwerp & advies live case - beroepsproduct. Afnamevorm: uploaden in de digitale leeromgeving Brightspace.
  • SM5 Strategische Paper - beroepsproduct. Afnamevorm: uploaden in de digitale leeromgeving Brightspace.
  • SM6 Assessmentgesprek - portfolio assessment. Afnamevorm: mondeling.

In het volgende blok is er altijd een herkansingsmogelijkheid

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?

Contacteer Lex van Hoogstraten via l.van.hoogstraten@hva.nl

 

Vragen over de Kies op Maat-procedure?

Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl

 

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.

 

Kosten:

Volgens de minor regeling tussen HBO's.