Design Thinking; the Stanford Way
Deze module is gericht op het creatieve proces om vanuit de negatieve emotie/ervaringen van consumenten te komen tot nieuwe productideeën. Design thinking is niet alleen een theorie maar vooral ook een proces om te komen tot met name disruptieve ideeën. Het opvallende aan dit proces is dat er gestart wordt vanuit het niets en dat het door nieuwe inzichten heel veel ideeën genereert waarvan er enkele kansrijke overblijven die getest worden. Het proces is ontwikkeld door de ‘d-school’ van Stanford University CA en ondergetekende heeft daar de opleiding gevolgd, als coach getraind en toestemming om het proces in Nederland te geven.
Leerdoelen
De leerdoelen zijn:
- Het kunnen formuleren van een creatieve vraag
- Het luisteren naar consumenten en het vertalen ervan naar consumer insights
- Het opstellen van scherpe persona’s
- Creatieve ideeën generatie technieken en methoden
- Het door vertalen naar concepten
- Prototypen
- Validatie technieken
- Iteratieve denk- en werkmethode
- Storytelling en scherp formuleren
- Doorvertalen naar de eigen werkomgeving om zo’n proces zelf te kunnen coachen
Ingangseisen
- Dit is een (deeltijd) minor-module van 15 ECTS en dus geen volledige minor.
- Je hebt enige werkervaring.
- Elke opleiding is akkoord.
Literatuur
Alle formulieren, invulsheets en materiaal worden digitaal ter beschikking gesteld.
Aanbevolen:
- Design Denken & Doen, Patrick van Pijl, Erik Prins, Management Impact, ISBN: 9789462762718
Rooster
Deze minor wordt aangeboden als bootcamp van 3 dagen in de onderwijsluwe week 10 van blok 1 en 3 en is op locatie.
- In een bootcamp van 3 dagen achter elkaar. Donderdag , vrijdag van 10-17.00 uur en de zaterdag om 15.00 afsluit. ca. 4 weken later eindpresentatie en beoordeling.
- Er wordt een maand voordat de bootcamp start een online briefing ( in Teams) gegeven waarin alle deelnemers worden uitgenodigd en alle benodigde instructies en het pre-work krijgen aangereikt.
Toetsing
Het totaal is 15 ECTS.
Het doorlopen van het gehele (bootcamp) proces en het opleveren van een eindconcept als groepsopdracht.
5 ECTS: 2 concepten per groep Alle formulieren, invulsheets en materiaal worden digitaal ter beschikking gesteld.
Aanbevolen:
- Design Denken & Doen, Patrick van Pijl, Erik Prins, Management Impact, ISBN: 9789462762718
worden uitgewerkt en inclusief eindpresentatie.
Een groepje bestaat uit max 6 personen en wordt weer gesplitst in 2 x3 zodat er 2 hele concepten kunnen worden uitgewerkt
10 ECTS: Als vervolgopdracht komt er per individu een eigen opdracht die in de eigen organisatie moet worden opgestart.
Een conceptformat met eindpresentatie: Deze is ca. 4 weken later op een avond ter afronding.
Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.
Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Lex van Hoogstraten via l.van.hoogstraten@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.
Kosten:
Voor studenten binnen CE Deeltijd: valt binnen Wettelijk collegegeld hbo/wo. Voor studenten van binnen HvA en van buiten de HvA: verrekening volgens Landelijke minor verrekenregels.
Aanvullende informatie:
Design thinking is een methode en proces om te komen tot het bedenken en oplossen nieuwe vraagstukken die inspelen op de latente vraag van consumenten.
Doordat de hele maatschappij, het bedrijfsleven, overheden en onderwijs steeds meer agile willen en moeten werken is deze minor module een welkome aanvulling op de manier van exploratief denken en werken van (toekomstige ) medewerkers.