Kies op maat

Inloggen Menu

De Bureaucreatieven: van Storytelling tot Reclamecampagne

Welkom in de wereld van merkverhalen en reclamebureau's.

In deze minor start je met het onderdeel Storytelling: merkverhalen met impact. Elk (bekend) merk heeft wel een verhaal te vertellen: Nike, Lego, IKEA, Starbucks maar ook Zeeman, KWF en Patta proberen hun merkidentiteit middels storytelling in het brein van de consument te komen. In opdracht van een bekend merk, ga je de merkpositionering  en het huidige merkverhaal onder de loep nemen/bedenken. Je gaat ervoor zorgen dat het merk (weer) aansluit bij de gekozen positionering en de doelgroep(en). Is de positionering van het merk helder en relevant, of aan vernieuwing toe? Past het verhaal hierbij, is er eigenlijk wel een verhaal, of is het dringend toe aan vervanging? Is het verhaal goed door te vertalen naar een impactvolle merkfilm? Je leert hoe je vanuit een merk kompas, een goed verhaal kunt bedenken, vormgeven en vertellen. Uiteindelijk maak je (samen met medestudenten) een impactvolle merkfilm die past bij de gekozen positionering en je presenteert dit met bijbehorende onderbouwing aan betreffende opdrachtgever. 

Zodra je het merkverhaal hebt voor de opdrachtgever, stap je letterlijk en figuurlijk in de wereld van het reclamebureau. Hoe vertaal je dit merkverhaal naar een goed, impactvol reclameconcept en een sterke reclamecampagne, waarmee je het gedrag van de doelgroep gaat beïnvloeden.

Door de grote hoeveelheid aan reclame-uitingen die op de consument afkomen, moet je als merk zichtbaar zijn en een eigen boodschap uitdragen. Creatieve bureaus ondersteunen merken bij deze uitwerking. Bij een bureau werken klantmanagers, strategen en conceptontwikkelaars samen aan het succes van merken. De intensieve samenwerking tussen een merk en bureau resulteert in succesvolle campagnes zoals Koning TOTO, Zeeman SKEER en Spotify Wrapped.
In dit deel van de minor ben jij de specialist en doorloop je het werkproces van een echt bureau: van briefing tot pitch. De aftrap is een klantbrief van een echte opdrachtgever, waarbij zij een actuele uitdaging neerleggen en jou uitdagen om tot een creatieve oplossing te komen. Je doet onderzoek en met deze insights ontwikkel je een strategie en big idea. Dit werk je uit tot een geïntegreerde reclame campagne en presenteert dit vol enthousiasme en op professionele wijze aan de opdrachtgever.

Leerdoelen

Je ontwikkelt op basis van een verdieping in de interne en externe context van de opdrachtgever, vanuit een niet geformuleerde merkidentiteit en -positionering een onderbouwd merk kompas, die je vertaalt naar een uitgewerkte brandstory en een brand movie. En dit merkverhaal uiteindelijk doorvertaalt naar een kwalitatief reclamecampagne concept, wat resulteert in een geintegreerde merkcampagne, waarvan de uitvoering kan worden gemonitord, bijgestuurd en geëvalueerd om consumentengedrag van de doelgroep te beïnvloeden.  

 Competenties:

-Branding/Marcom strategie

-Onderzoekend vermogen

-Concept en creatie

-Beinvloeden van (consumenten)gedrag

-Campagnemanagement

Ingangseisen

De toelatingseisen zijn conform de OER van je eigen opleiding. Dit is een specifieke minor dus een gezonde dosis werklust en interesse in de begrippen branding, storytelling, video, campagnes en reclamebureau wereld. Bovengemiddeld interesse in strategische positioneringsvraagstukken, merkcampagnes en reclame, het vertalen van onderzoek en trends naar bruikbare inzichten en concepten, conceptontwikkeling, de impact van merkverhalen, verhalen vertalen naar campagnes en het leren van diverse skills zoals het visueel uitwerken van een pitchdeck en bepaalde management skills.

Wij werken in deze minor met geïntegreerd onderwijs van 30 ECTS totaal. Dat betekent dat we geen losse modules, vakken en tentamens aanbieden. In de minor staat een beroepsvraagstuk centraal. Door te werken naar de oplossing van dat vraagstuk verwerf je kennis over de werking van media en communicatie. Daarbij werk je met echte opdrachtgevers.

Gedurende het blok ontvang je en geef je voortdurend feedback op tussenproducten op weg naar de oplossing van het beroepsvraagstuk. Als oplossing van dat vraagstuk lever je aan het eind van het blok het pitchdeck en het miro bord in (incl reflectie/verantwoording) en presenteer je op professionele wijze bij de opdrachtgever. Bij een voldoende voor deze onderdelen ontvang je 15 ECTS per blok, dus 30 ECTS totaal voor beide blokken, de minor.

Competenties zijn (naast bovenstaande):

-Strategisch denken

-Innoveren

-Presenteren

-Vormgeven

-Produceren/maken

-Creatief zijn

LET OP: voor kies op maat studenten zijn er 4 plekken beschikbaar.

Literatuur

Een beroepsvraagstuk (vraag uit de praktijk) staat in elk blok centraal. Hierbij krijg je ondersteunende colleges en expertlessen/workshops, met actieve werkvormen om de theorie direct toe te passen op het vraagstuk. Ook worden wekelijks feedback sessies (Formatief Evalueren) gegeven waarbij je medestudenten feedback geeft en ontvangt en deze feedback wordt actief opgehaald bij de docenten, experts en opdrachtgever. Aanvullende literatuur als:

-'Branding' - Andy Mosmans & Patrick van Thiel 

-'Marketingcommunicatie in 14 stappen' - Guy van Liemt & Gert Koot 

-Power Brands 2.0’ – Marc Oosterhout

-‘De 12 oerkarakters van storytelling’ - Mieke Bouma

-‘Basisboek Scenarioschrijven’ - Joost Schrickx

Rooster

Rooster wordt bekend in augustus 2024.

Contacttijd:

4x 3uur per week, bestaande uit actieve werkcollege's, feedback sessies, coaching en werksessies met de opdrachtgever(s)  daarnaast minimaal 20 uur zelfstudie en werken aan opdrachten, zowel in groepsverband als individueel. 

Toetsing

30 ECTS totaal

Deze minor bestaat uit twee onderdelen, waarbij je elk blok 15 ECTS haalt. Het eindproduct per blok is een pitchdeck en eindpresentatie bij en voor de opdrachtgever en een compleet gevuld miro bord (incl reflectie/verantwoording)

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?

Contact Fiona Cordes of Louiza Voorthuijsen

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Karin van de Haterd: minoren-co-cb@hva.nl

Er zijn 4 kies op maat plekken beschikbaar voor studiejaar 24-25.

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.