Kies op maat

Inloggen Menu

Ondernemen, duurzaamheid en digitale platformen

Deze minor bestaat uit twee minormodules: Ondernemen in de platformeconomie & Creatief impact ondernemen. 

Ondernemen in de platformeconomie

Ben jij een échte ondernemer (in spe)? Eentje die overal kansen ziet en staat te popelen om zich in te schrijven bij de KvK met een goed businessidee? Dan kun jij je ei meer dan kwijt! Je gaat letterlijk ondernemen in de platformeconomie. Je maakt kennis met digitale platformen en brengt zelf een idee in waarvan jij gaat onderzoeken en bepalen of het economische en maatschappelijke waarde heeft. Dit doen we volgens de Lean Startup-methode en met handboek Bouw een succesvolle online marktplaats (verplicht). Kort gezegd: we gaan in acht weken helemaal rond, van ideeën bedenken tot het compleet uitwerken van je platform en het pitchen. Aan het einde organiseren we een pitchevent waar je jouw ideeën mag pitchen voor investeerders, ondernemers en andere geïnteresseerden. 

Eindproducten:

  • Je maakt een pitchdeck waarmee je potentiële investeerders overtuigt van de economische en maatschappelijke waarde van jouw platformidee.
  • Je schrijft een verantwoordingsdossier waarmee je de keuzes voor jouw pitchdeck onderbouwt en laat zien dat je je als beginnende professional hebt ontwikkeld. 
  • Je pitcht op het pitchevent OF maakt een professionele pitchvideo.
  • Je creëert een Minimum Viable Product (MVP), de eerste versie van jouw platform waarop je de early adopters wilt verwelkomen. 

 

Creatief impact ondernemen

Verwoestende bosbranden, extreme zomerstormen en zeewater waar je nauwelijks meer van afkoelt... het klimaat verandert en dat heeft grote impact op ons allemaal en al helemaal op moeder Aarde. Of jouw interesse nu uitgaat naar voedselverspilling, biodiversiteit of energie slurpende huizen, in deze stone ga jij moeder Aarde een handje helpen. Doe je mee? 

Als echte changemakers gaan jullie, de nieuwe generatie duurzame ondernemers, belangrijke, creatieve en impactvolle (media) businessconcepten ontwikkelen voor problemen die er echt toe doen. Met een businessmodel dat voldoet aan de eisen van een B Corp (een Benefit Corporation), zoals ook Tony Chocolonely maar ook mediabedrijven als reclamebureau Dawn, platform Snappcar en WeTransfer dat doen. In deze stone leer je aan de hand van een serious game dus alles over impactvol (media-) ondernemen. Je onderzoekt en valideert oplossingen die bijdragen aan een betere wereld, je ontdekt hoe je dit zo sociaal mogelijk doet en je ervaart wat ‘meer dan winst’ nou eigenlijk betekent en waarom dat zo belangrijk is voor jouw toekomst en die van moeder Aarde. In acht weken voer jij challenges uit die jou helpen je businessidee letterlijk vorm te geven in de vorm van een goed doordacht businessplan en een bijbehorend mediaproduct. 

Wij toetsen wij met behulp van een eindportfolio. In dit eindportfolio zit:

  1. Een ingevuld en gevalideerd Impact Business Model Canvas(IBMC) met:
    1. Financiële onderbouwing.
    2. Impact onderbouwing. Dit bestaat uit een toelichting op jouw IBMC, acties om een B Corp-certificering te behalen en een Theory of Change
  1. Een mediaproduct dat je zelf hebt gekozen en zelf hebt gemaakt.   
  2. De pitch. Met het mediaproduct en de pitch overtuig je moeder Aarde via potentiële impactinvesteerders van de commerciële en maatschappelijke waarde van jouw idee.

Leerdoelen

Voor beide minorenmodules werk je aan de volgende leerdoelen:

  1. Valideren van (eigen) businessideeën en mediaconcepten
  2. Creëren van content en verhalen die tot meervoudige (economische & maatschappelijke) waardecreatie
  3. Adviseren over hoe businessideeën en mediaconcepten tot een levensvatbaar businessmodel kunnen leiden

Ingangseisen

Er is geen specifieke voorkennis vereist, maar studenten die zich aanmelden zijn nieuwsgierig naar digitale platformen en duurzaam ondernemen en hebben affiniteit met marketing en het ondernemerschap. Onderwijs over ondernemen verwacht uiteraard studenten met een ondernemende houding. Dit betekent dat je kansen ziet, een netwerk kunt opbouwen en weet in te zetten, betrokken bent, met onzekerheid kunt omgaan, initieert, durft en vooral doet.

De toelatingseisen zijn conform de OER van je eigen opleiding.

Literatuur

We werken met twee boeken die je moet aanschaffen:  'Bouw een succesvolle online marktplaats'.
'Het Triple Layered Business Model Canvas in de Praktijk'.

Rooster

Rooster wordt wordt tzt bekend gemaakt.

Contacttijd:

Je hebt 4 lessen per week die elk 3 uren duren.
12 uur contacttijd per week, daarnaast minimaal 16-20 uur zelfstudie, werken aan opdrachten.

Toetsing

30 ECTS Ondernemen in de platformeconomie, 15 ECTS, toetsvorm is een individueel portfolio

Creatief impact ondernemen 15 ECTS, toetsvorm is een individueel portfolio

Herkansingen vinden plaats aan het einde van het semester.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor? Contact Kevin Boerman, k.boerman@hva.nl
of Willem-jan Mijnlieff w.j.mijnlieff@hva.nl

Vragen over de kies op maat procedure?
Karin van de Haterd: minoren-co-cb@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.