Kies op maat

Inloggen Menu

Creatief Impact Ondernemen Deeltijd

Creatief impact ondernemen

Verwoestende bosbranden, extreme zomerstormen en zeewater waar je nauwelijks meer van afkoelt... het klimaat verandert en dat heeft grote impact op ons allemaal en al helemaal op moeder Aarde. Of jouw interesse nu uitgaat naar voedselverspilling, biodiversiteit of energie slurpende huizen, in deze stone ga jij moeder Aarde een handje helpen. Doe je mee? 

Als echte changemakers gaan jullie, de nieuwe generatie duurzame ondernemers, belangrijke, creatieve en impactvolle (media) businessconcepten ontwikkelen voor problemen die er echt toe doen. Met een businessmodel dat voldoet aan de eisen van een B Corp (een Benefit Corporation), zoals ook Tony Chocolonely maar ook mediabedrijven als reclamebureau Dawn, platform Snappcar en WeTransfer dat doen. In deze stone leer je aan de hand van een serious game dus alles over impactvol (media-) ondernemen. Je onderzoekt en valideert oplossingen die bijdragen aan een betere wereld, je ontdekt hoe je dit zo sociaal mogelijk doet en je ervaart wat ‘meer dan winst’ nou eigenlijk betekent en waarom dat zo belangrijk is voor jouw toekomst en die van moeder Aarde. In acht weken voer jij challenges uit die jou helpen je businessidee letterlijk vorm te geven in de vorm van een goed doordacht businessplan en een bijbehorend mediaproduct. 

Wij toetsen wij met behulp van een eindportfolio. In dit eindportfolio zit:

  1. Een ingevuld en gevalideerd Impact Business Model Canvas(IBMC) met:
    1. Financiële onderbouwing.
    2. Impact onderbouwing. Dit bestaat uit een toelichting op jouw IBMC, acties om een B Corp-certificering te behalen en een Theory of Change
  1. Een mediaproduct dat je zelf hebt gekozen en zelf hebt gemaakt.   
  2. De pitch. Met het mediaproduct en de pitch overtuig je moeder Aarde via potentiële impactinvesteerders van de commerciële en maatschappelijke waarde van jouw idee.

Leerdoelen

Je werkt aan de volgende kernactiviteiten:

  1. Valideren van (eigen) businessideeën en mediaconcepten
  2. Creëren van content en verhalen die tot meervoudige (economische & maatschappelijke) waardecreatie
  3. Adviseren over hoe businessideeën en mediaconcepten tot een levensvatbaar businessmodel kunnen leiden

Ingangseisen

Er is geen specifieke voorkennis vereist, maar studenten die zich aanmelden zijn nieuwsgierig naar duurzaam ondernemen en hebben affiniteit met marketing en het ondernemerschap. Onderwijs over ondernemen vereist uiteraard ook een ondernemende houding. Dit betekent dat je kansen ziet, een netwerk kunt opbouwen, betrokken bent, met onzekerheid kunt omgaan, initieert, durft en vooral doet.

De toelatingseisen zijn conform de OER van je eigen opleiding.

Literatuur

Creatief Impact Ondernemen werkt met het boek 'het Triple Layered Business Model Canvas in de Praktijk'.

Rooster

Rooster volgt tzt.
De ervaring leert dat zonder het volgen van de lessen, het halen van deze module bijna niet mogelijk is.

Contacttijd:

Je hebt 4 lessen per week op vrijdag die elk 2 uur duren.

Toetsing

15 ECTS, toetsvorm is een individueel portfolio.

1 keer per jaar is er een herkansingsmogelijkheid.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor? Contact Willem-Jan Mijnlieff w.j.mijnlieff@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat procedure? Contact Karin van de Haterd minoren-co-cb@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.