Kies op maat

Inloggen Menu

Het Jonge kind: Opvang en Educatieve Voorzieningen

De eerste 1000 dagen en een Kansrijke Start staan tegenwoordig sterk in de belangstelling. Het belang van een goede start en voorzieningen van een goede kwaliteit voor jonge kinderen wordt steeds meer erkend. De kinderopvang en het Integraal Kindcentrum (IKC) zijn hier heel belangrijk. Maatschappelijk zijn er hoge verwachtingen van deze sectoren, zoals het signaleren en bestrijden van ontwikkelingsachterstanden, kinderen voorbereiden op de diverse samenleving, samenwerken met ouders aan de opvoeding & ontwikkeling. Tegelijkertijd bestaat er zorg over de pedagogische kwaliteit van zowel de zorg, de opvang als het onderwijs aan het jonge kind. De maatschappelijke en inhoudelijke vraagstukken die volgen uit de opdracht aan deze sectoren staan centraal in de minor.
Studenten verwerven kennis van de pedagogische basisdoelen, leren deze in de pedagogische praktijk te herkennen en toe te passen. Aandacht wordt besteed aan visievorming met betrekking tot voorzieningen voor jonge kinderen, met bijzondere focus op de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs en de samenwerking met ouders. Deze minor bereidt studenten voor op het realiseren van pedagogische kwaliteit in jonge kind voorzieningen. Daartoe leren studenten ook professionals te coachen op het realiseren van pedagogische kwaliteit in interactie met de kinderen.
Ter verbreding van de maatschappelijk positie van deze sector en ter ondersteuning van visievorming van de student vormt een studiereis naar Berlijn onderdeel van het minor programma. Indien dit niet mogelijk is, zal er online een internationale uitwisseling plaatsvinden.

Video

De Maakplaats 021

Leerdoelen

  • Je hebt kennis over gangbare theorieën, modellen en beleid met betrekking tot de eerste 1000 dagen
  • Student verwerft kennis van en inzicht in pedagogische kwaliteit in jonge kindvoorzieningen, in (inter)nationaal perspectief
  • Student verwerft inzicht in de maatschappelijke functie van voorzieningen voor het jonge kind en ontwikkelt een eigen visie
  • Student heeft kennis over over het bevorderen van sociale inclusie in de praktijk
  • Studenten verwerven inzicht in het belang van spel en spelbenadering en de rol van de professional bij het begeleiden van spel
  • Student verkrijgt inzicht en vaardigheden in het coachen van professionals op het vergroten van kwaliteit
  • Studenten kennen verschillende leiderschapsrollen, hebben zicht op welke leiderschapsrollen passen bij welk type organisatie en kennen de eigen voorkeuren.
  • Student is in staat om toegepast onderzoek uit te voeren.
  •  

Ingangseisen

Doelgroep zijn (KOM)-studenten uit de sociale sector van het HBO met kennis van ontwikkelingspsychologie, ontwikkelingsfasen en -taken.

HvA-studenten dienen bij de start van de minor te voldoen aan de door de HvA gestelde toelatingsvoorwaarden. Niet-pedagogiek studenten dienen vooraf contact op te nemen met de coördinator van het vak om te bespreken of deze voorkennis voldoende aanwezig is.

Kennis van onderzoek en onderzoeksvaardigheden is, evenals kennis van de ontwikkeling van kinderen, vereist.

Minimaal aantal studenten: 15
Maximaal aantal studenten: 35

Literatuur

De literatuur wordt t.z.t. op Brightspace, door de docenten en/of in de coursehandleiding bekend gemaakt.

Bij het vaststellen van het aantal pagina's dient het aantal studiepunten als richtlijn. Geschatte extra kosten incl. boeken: 175 euro.

Rooster

De lessen worden gegeven op de dinsdag-en donderdag. Het precieze rooster is nog niet bekend, houd rekening met hele dagen onderwijs.

In blok 1 is een studiereis naar Berlijn gepland. Deze vindt de week voorafgaand aan de herfstvakantie plaats. We zijn altijd een gehele week op reis, we vertrekken zondagavond en zijn vrijdagavond weer terug in Amsterdam.

Dit rooster is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.

nder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.

CONTACTTIJD

260 uren contacttijd. Het gaat hierbij om werkcolleges en begeleiding in groepjes bij praktijkopdrachten.

Verplichte contacturen per week:
12,6.

Toetsing

Module - ects - Toetsvorm - toetsweek - ​herkansing

Kansrijke start - 4 - kennistoets - ​blok 1 en 2

Managementvaardigheden - 3 - verslag - blok 1 - ​blok 2

Beroepsopdracht Jonge Kind - 10 - product - blok 2 - blok 2

Sociale inclusie - 4 - opdracht - blok 1 - blok 2

Spel en ontwikkelingsstimulering - 3 - opdracht - blok 2

Kwaliteit en beleid - 6 - opdracht - blok 2

Herkansingen vinden plaats binnen het semester waarin de minor wordt gegeven.

Werkvormen en contact- en zelfstudie-uren: contacturen 260, zelfstudie 580, totaal 840 uren.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Gerdien Woensdrecht, g.woensdregt@hva.nl
            Odette Dpee, o.l.f.spee@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Lia Stip, minoren-foo@hva.nl

Kosten: Ongeveer ​350,-. Binnen de module kwaliteit en beleid wordt een studiereis georganiseerd, de eigen bijdrage van deze studiereis is 275,-. Overige kosten zijn kosten voor de aanschaf van literatuur.

Let op: De inschrijfperiode voor HvA-studenten is eerder dan de inschrijfperiode voor niet-HvA-studenten. Dit kan tot gevolg hebben dat de minor al vol is voor de inschrijfperiode via Kies op Maat start. De minor komt in dat geval te vervallen.

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.