Rekendocent voor VO en MBO
Volg jij een tweedegraads lerarenopleiding? En wil je in de toekomst ook rekenen kunnen geven in het voortgezet onderwijs of op een mbo-school? Met deze minor kan jij je rekenbevoegdheid voor het vo en mbo halen. Zo sta je straks goed voorbereid voor de klas.
- Krijg inzicht in de doorlopende leerlijn rekenen.
- Gebruik de vakdidactiek om de leerling of student uit te dagen of te ondersteunen.
- Blijf op de hoogte van de actualiteit en de relatie tussen de nieuwe rekeneisen en de referentieniveaus.
- Draag bij aan het rekenbeleid van vo- en mbo-onderwijs.
Inhoud van de minor
Voor de leerling en de student is de rekenvaardigheid van invloed op de mogelijkheden voor vervolgonderwijs, beroepscarrière en maatschappelijke participatie. De kwaliteit van het rekenonderwijs is afhankelijk van de deskundigheid van de rekendocent. Dit traject op hbo-bachelor niveau sluit aan bij het bekwaamheidsprofiel en de bouwstenen van het ‘Raamwerk scholing en nascholing rekendocent vo/mbo’. Die bouwstenen vormen de leerdoelen van de minor.
Het onderhouden en verbeteren van de rekenvaardigheden van leerlingen is de laatste jaren tot speerpunt gemaakt in het vo en in het mbo. Rekenen blijft ook de komende jaren op de agenda staan van de Tweede Kamer. Daarom bieden we deze verbredende en verdiepende minor aan.?
Leerdoelen
- De vakinhoudelijke bekwaamheidseisen
- De leraar heeft een kennisniveau en denkwijze tenminste gelijk aan referentieniveau 3F.
- De leraar kent het referentiekader en is vertrouwd met de inhoud van de referentieniveaus.
- De leraar is goed geïnformeerd over de wettelijke eisen met betrekking tot eindtoetsen en toetswijzers.
- De vakdidactische bekwaamheidseisen
- De leraar heeft kennis van de aansluitingsproblematiek binnen de verschillende onderwijstypes met betrekking tot dedoorlopende leerlijnen rekenen.
- De leraar is vakdidactisch onderlegd.
- De leraar kent het aanbod van leermiddelen en nieuwe ontwikkelingen.
- De leraar is organisatorisch bekwaam.
- De leraar ontwikkelt een stimulerende leeromgeving voor de leerling of student.
- De leraar stemt het rekenonderwijs af op de onderwijsbehoefte van de leerling of student.
- De leraar kan leerlingen of studenten met rekenproblemen signaleren en begeleiden.
- De leraar volgt en begeleidt de rekenontwikkeling van de leerling of student.
- De leraar kan opbrengstgericht werken.
- Pedagogische bekwaamheid
- De leraar heeft kennis van de doelgroep waar hij of zij mee werkt.
- De leraar is in staat om leerlingen of studenten te motiveren voor het rekenen.
- De leraar sluit in het rekenonderwijs aan bij de interesse van de leerling of student.
- De rekenleraar als professional
- De leraar kan systematisch en onderzoekmatig reflecteren op de eigen lespraktijk.
- De leraar reflecteert op het eigen professioneel handelen.
- De leraar werkt samen met collega’s.
- De leraar werkt samen met de onderwijsomgeving.
- De leraar is goed geïnformeerd over het rekenbeleid in de school en werkt aan het opstellen, optimaliseren en uitvoerenvan rekenbeleid in de school.
Ingangseisen
Stageplaats voor het vak rekenen in een school voor middelbaar beroepsonderwijs of voortgezet onderwijs.
Rooster
Semester 2 donderdag van 8:30 tot 16:30 uur
Dit is onder voorbehoud en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Toetsing
Rekentoets en beleid
Toetsvorm: Toets eigen vaardigheid
ECTS: 10
Ontwikkelingen rekenen
Toetsvorm: Beroepsproduct
ECTS: 10
Vakdidactiek rekenen
Toetsvorm: Portfolio-assessment
ECTS: 10
Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Jantine Stam via j.stam@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Lia Stip via minoren-foo@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.