Kies op maat

Inloggen Menu

Bewegingsonderwijs

In deze minor leer je een veilige, leuke, uitdagende en gedifferentieerde gymles neer te zitten voor de groepen 3 tot en met 8 (groep 1 en 2 heb je in leerjaar 1 en 2 al behaald). Op de woensdag ben je de HZ en in de zaal waar we de weken doorlopen en bespreken én werken aan onze eigen vaardigheden. Zowel op het gebied van sport als op het gebied van lesgeven.

Leerdoelen

• Thema in blok 1 is: 'aanbieden van activiteiten'. • In dit blok leer je op een veilige manier je lessen aan te bieden in een ruime variëteit van bewegingsvormen in verschillende organisatievormen. Daarin staat instructie centraal en verbeter jij je eigen vaardigheden binnen de 12 leerlijnen. Tijdens je stage voor je verschillende opdrachten uit die je hierbij helpen. • Thema in blok 2 is: 'begeleiden en aanbieden van leerhulp'. • Blok 2 staat het begeleiden en aanbieden van leerhulp centraal. Je gaat verder de diepte in qua lesgeven en gaat zelf ervaren hoe het is om verschillende instructievormen toe te passen. Hoe je veilig de leerlingen hogerop helpt, door het toepassen van de juiste leerhulp. Uiteraard niet alleen bij de mindere bewegers, maar zeker ook de goede bewegers. • Dit uiteraard allemaal in een veilige pedagogische leeromgeving, die jij, samen met de leerlingen gaat creëren.

Ingangseisen

• Behaalde minordrempel (propedeuse en minimaal 30 studiepunten in de hoofdfase behaald hebben). Of bij uitzondering van de student aangevraagde deelname aan de minor bijzondere omstandigheden.

Toetsing

• Studieopdrachten • Kennistoets • (Eind)presentatie • Stage beoordeling • Eigen vaardigheid

Literatuur

• Beenhakker, M. et al. (2016). Beter spelen en bewegen met kleuters. Van kennisbasis tot basiskennis. Thema Spelen met gedrag. (verplicht) • Mooij, C. et al. (2011). Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Zeist: Jan Luiting fonds. (verplicht)

Rooster

• Stagedag: In overleg met de stageschool • HZ dag: Woensdag van 9u00 - 16u00 (ochtend HZ, eind ochtend en middag zaal)