Kies op maat

Inloggen Menu

Onderwijskunde en technologie

De cursus Onderwijskunde en technologie biedt een helicopterview op onderwijstechnologie in de breedste zin van het woord. Gedurende de cursus combineren studenten het verwerven van de theoretische kennis met hands-on ervaringen met het gebruik van technologie om te leren. Met behulp van instrumenten die aangeboden worden in deze cursus, analyseer je ook je eigen technologie-ondersteund leren en leg je bevindingen vast in reflectieverslagen. Je bouwt gedurende deze cursus de basiskennis van principes en vuistregels van wetenschappelijk schrijven op, met behulp van een online methode Zelf leren schrijven in de psychologie. 

De cursus wordt met een variabel startmoment voor zelfstudie aangeboden. Je kunt zelf bepalen wanneer je de studietaken uitvoert, in welk tempo en volgorde. Er staan geen start- en afrondingsmomenten vooraf vast. Er is een beperkt aantal opdrachten waarin het werken in duo's of kleine groepen aanbevolen wordt. Je leert samen met anderen en van anderen. Dit doe je onder andere door gebruik te maken van tools en toepassingen in de leeromgeving, door eigen werk en gedachten via discussieforum met medestudenten te doen en door te reageren op het werk en gedachten van andere studenten gedeeld via discussieforum. 

Academisch schrijven (28 uur)

Deze studietaak bereid je voor op het academisch schrijven in deze cursus en in de masteropleiding. Je leert schrijven vooral door te doen en veel te oefenen. In deze studietaak leg je de basis en pas je het geleerde direct toe. 

Leerdoelen

Bij het afronden van deze cursus  

  • is de student vertrouwd met het concept, de praktijk en de geschiedenis van het vakgebied onderwijstechnologie;
  • heeft de student kennis genomen van en zelf ervaringen opgedaan met het concept serious game, de principes en de technologie waarmee serious games ontworpen worden;  
  • heeft de student de basiskennis over één van de thema’s rond het ontwerpen en aanbieden van online onderwijs en kan het geleerde beschouwen vanuit het perspectief van onderwijstechnologie;    
  • heeft de student inzichten verworven in media- en informatievaardigheden en kan deze inzichten toepassen bij het zoeken en verwerken van informatie;
  • kent de student de basisprincipes van academisch schrijven en kan deze principes toepassen bij de analyse van teksten en eigen schrijven;
  • kan de student de eigen studie plannen en reguleren en op de realisatie van eigen planning reflecteren;
  • heeft de student een portfolio aangelegd van alle studie- en leerervaringen opgedaan in de cursus en kan op basis van dit portfolio “bewijzen” dat die de cursusleerdoelen heeft behaald.

Ingangseisen

Kennis van de cursus OB0002 Over leren, onderwijs en instructie wordt sterk aanbevolen. Start dus met OB0002 en daarna kan gekozen worden tussen de twee overige cursussen.

Literatuur

Bij OB0102: Zelf leren schrijven (5e druk), diverse artikelen en open source bronnen.

De Open Universiteit verstrekt de handboeken bij inschrijving aan de student: je hoeft ze dus niet zelf te kopen.

Rooster

Opbouw

De cursus is opgebouwd als een reeks van studietaken. Iedere studietaak bestaat uit een aantal opdrachten rond een bepaald thema en een terugblik op de studietaak in de vorm van een afrondingsopdracht. Eén studietaak (Academisch schrijven) loopt parallel aan de studietaken 1 tot en met 6 en dat de cursus met het samenstellen en indienen van een portfolio wordt afgerond. 

Toetsing

De eindbeoordeling vindt plaats aan de hand van je portfolio waarin je per studietaak eigen uitwerkingen en reflecties verzamelt en een schriftelijke opdracht.

Aanvullende informatie

De cursus wordt met een variabel startmoment voor zelfstudie aangeboden. Je kunt zelf bepalen wanneer je de studietaken uitvoert, in welk tempo en volgorde. Er staan geen start- en afrondingsmomenten vooraf vast.