Kies op maat

Login Menu

Bedrijfskunde voor HR

Wil jij de business goed kennen en begrijpen?

In het kort

Voor een HR-manager van nu kent een organisatie geen geheimen. Je kent de organisatiedoelstellingen, je denkt mee over het aantal en kwaliteiten van in te zetten medewerkers, snapt wat er gebeurt op afdelingen en je weet welke invloed beslissingen van het management hebben op mensen. Als jij die HR-professional van nu wilt zijn, dan is deze minor een goede keuze. Daarmee word jij een aantrekkelijke business partner, die inzicht heeft in de bedrijfsstrategie en dat kan vertalen naar effectief personeelsmanagement.

 

Leerdoelen

Wat leer je? 

Via deze minor leer je signalen uit de business te herkennen, samenhang te zien tussen verschillende disciplines in de organisatie en kun je (HR-)uitdagingen benaderen vanuit een breder perspectief. Als je de rol van business partner effectief wilt invullen, dan is het noodzakelijk de ’business’ goed te kennen en te begrijpen. In deze minor ga je uitgebreid in op aspecten als bedrijfsprocessen, informatievoorziening, investeringen, kosten & baten, marketing en projectmatig werken.

Persoonlijke effectiviteit
Daarnaast besteed je veel aandacht aan ‘persoonlijke effectiviteit’: het gaat niet alleen om het maken van plannen en voorstellen, het doet er ook toe hoe je ze presenteert en gedaan krijgt. Je leert hoe je je gesprekspartner of opdrachtgever mee laat gaan in je voorstellen. Doordat je gaat werken voor een opdrachtgever en je dus theorie en praktijk direct met elkaar verbindt, is er geen sprake van een schoolse aanpak. Je krijgt veel verantwoordelijkheid bij de invulling van het programma.

Aanvullende informatie

Opzet 

Naast twee lesdagen per week ben je veel bezig met voorbereiden en bestuderen van lesstof en werk je anderhalve dag in een projectgroep aan een bedrijfskundige uitdaging, als adviseur voor een externe opdrachtgever. Jullie stellen een projectplan op en voeren dit uit. Tijdens de les krijg je theorie aangereikt, bespreek je de voortgang, deel je ervaringen, bespreek je mijlpalen en aan het eind presenteer je de resultaten.

  • Projectmanagement
    Je stelt een projectplan op, voert dit projectmatig uit en rapporteert mijlpalen.
  • Marketing
    Je bestudeert de theorie en beschrijft marketingbeleid en –activiteiten voor je opdrachtgever.
  • Bedrijfseconomie
    Naast bestudering van de theorie, analyseer en presenteer je het jaarverslag van de opdrachtgever.
  • Logistiek & bedrijfsprocessen
    Naast literatuur is er een bedrijfsbezoek en lezing van een gastdocent.
  • Informatiemanagement en management control
    Welke informatie is nodig, hoe wordt die verzameld en gebruikt binnen een organisatie? Je verwerkt de theorie in een opdracht.
  • Persoonlijke effectiviteit
    Je leert analytische en probleemoplossende technieken en presentatievaardigheden. Je krijgt inzicht in je persoonlijke effectiviteit door reflectie, intervisie, presentaties en de opdracht.
  • Diverse bedrijfsbezoeken 

Ingangseisen

Doelgroep 

Deze minor is in eerste instantie bedoeld voor studenten van een HRM-opleiding. Andere studenten met brede belangstelling voor 'de business' zijn na een intake ook toelaatbaar (en welkom). 

Aanmelding niet Saxion-student

  • Neem vóór aanmelding via Kies op Maat contact op via saxion-minoren.ama@saxion.nl en vraag of er nog plek is.
  • Zorg ervoor dat je leerovereenkomst bij Saxion is vóór de einddatum van de aanmeldperiode.

Toetsing

Toetsing

Je opgedane kennis en vaardigheden worden getoetst via schriftelijke toetsen, opdrachten, presentaties en assessments. Bij de afronding word je tijdens een gesprek en een presentatie beoordeeld op je persoonlijke effectiviteit.

Literatuur

Relevante literatuur

Je bestudeert literatuur die je wordt aangereikt. Daarnaast kies je een drietal titels als keuzeliteratuur. Voor de bedrijfsopdracht zoek je verdiepende literatuur die aansluit bij de opdracht. De ‘Managementklassieker’ kies je uit een lijst die beschikbaar wordt gesteld. Door aan elkaar te presenteren, ontstaat er een soort ‘MBA in 1 dag–sessie’. Daarnaast lees en presenteer je een zogenoemd ‘out of the box’-boek.