Kies op maat

Inloggen Menu

Minor onderwijs innovatie, educational innovations

Minor Onderwijs innovatie (Dalton, Jenaplan, Montessori, Freinet, overig) 

Geen mens is gelijk: daarom is het eigenlijk vreemd dat we in het onderwijs zo vaak uitgaan van gemiddelden. Een aantal pedagogen ging met dit gegeven al aan de slag in de 20e eeuw, denk hierbij aan Maria Montessori, Helen Parkhurst (daltononderwijs), Peter Petersen (Jenaplan), Célestine Freinet (Freinetonderwijs) en Rudolf Steiner (Vrije School-beweging). Maar ook nu is het zoeken naar alternatieve manieren om onderwijs op maat te verzorgen nog steeds een actueel onderwerp! Er komen nog steeds nieuwe stromingen bij. Tegelijk zien we ook in steeds meer reguliere basisscholen elementen terugkomen uit Jenaplan-, Montessori- en daltononderwijs. Ook zien we in onze regio steeds meer scholen ontstaan die werken vanuit eigen visie op onderwijs.

Ben je nieuwsgierig naar wat er in het onderwijs verbeterd of vernieuwd zou kunnen worden, ben je erachter gekomen dat je als leerkracht liever onderwijs op maat wil verzorgen in plaats van klassikaal kennis overdragen? Gun jij alle leerlingen een leeromgeving waarin ze de maximale ruimte krijgen om zich te blijven ontwikkelen?

> Er zijn scholen waar het onderwijs zo georganiseerd is dat die rol ook mogelijk wordt.

Wil jij leerlingen meer betrekken bij hun eigen leerproces? Dat leerlingen de ruimte krijgen of durven nemen om hun grenzen te verkennen?

> Traditionele en moderne onderwijsvernieuwers vonden het belangrijk dat leerlingen inspraak krijgen in hun eigen leerproces. De leerkracht is er om de leerlingen hierbij wegwijs te maken en te begeleiden.

Wil je graag samen met collega’s werken aan beter onderwijs?

> Op (traditionele) vernieuwings-onderwijs-scholen is samenwerken met collega’s namelijk net zo vanzelfsprekend als dat is voor kinderen in de basisschool klas.

Wil jij leren om het onderwijs dat je geeft nog beter af te stemmen op jouw groep leerlingen en eventueel maatwerk maken? Werken aan een veilige leeromgeving waarin kinderen nieuwsgierig mogen zijn, waarin dat kan en waarin ze dat durven.

> De methode is niet leidend en je kunt deze gebruiken als hulpmiddel om jouw einddoelen te halen. Onderwijs verzorgen is méér dan alleen maar de lesmethode doorgeven aan de klas.

Durf jij samen met ons de (onderwijsinnovatie)wereld te verkennen?

Binnen de minor onderwijsinnovatie bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor jouw eigen traject, eventueel gecombineerd met Jenaplan, dalton, Montessori. Het Jenaplantraject sluit de minor af met een getuigschrift. Het daltontraject leidt op tot een NDV-certificaat. Ook bij het Montessoritraject is een getuigschrift mogelijk. Vind je het leuk om te participeren in onderzoeken van het lectoraat van onze lector Patrick Sins?  Ook dat behoort tot de mogelijkheden; kijk ook eens op https://www.thomasmorehs.nl/hogeschool/lectoraten-samen-onderzoeken/vernieuwingsonderwijs.html.

We starten met een oriëntatiefase waarin jezelf (mogelijkheden), de stageschool (wensen en kansen) en de pabo (eisen) in kaart worden gebracht. Van enkele belangrijke vernieuwingsstromingen krijg je een korte kennismaking. Daarna werk je aan je eigen kennis en vaardigheden (op het gebied van de stroming naar jouw keuze of een brede oriëntatie) en ga je een onderzoek of een praktijkopdracht uitvoeren.  Je houdt je eigen voortgang bij, zodat je op het einde kan terugkijken op jouw leerproces.

We maken met alle deelnemers een  teamontwikkelplan en proberen daar waar mogelijk elkaar aan te vullen en van elkaar te leren. Soms wordt een stukje onderwijs verzorgd door een student, soms door een docent, soms gaan we de kunst afkijken op een school of in een museum, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van alle betrokkenen. Hier heb je als student veel inspraak en vrijheid in: ook hierbij bepaal je voor een aanzienlijk deel jouw eigen leerproces.

Na een oriënterende periode ga je zelfstandig aan de slag op jouw stage- en/of onderzoeksschool. Daarnaast werk je daar aan je eigen vaardigheden als leerkracht: een diploma, getuigschrift of certificaat geeft immers de meerwaarde weer: je krijgt dat als extra naast je pabodiploma!

Omdat we vinden dat de vorm altijd ondergeschikt moet zijn aan de functie, houden we rekening met ieders wensen, talenten en mogelijkheden. Twijfel je? Bel, mail of app gerust om te informeren naar de mogelijkheden; we staan altijd open voor eigen initiatieven en ideeën: 0612082055.

Je stage kun je bij een school lopen (primair of voortgezet onderwijs) die haar uitgangspunten hanteert vanuit één van de concepten (d.w.z. Jenaplan, dalton, Montessori, Freinet, Vrije School of een ander innovatieconcept), maar ook bij een ander onderwijs-gerelateerde instelling, zoals een uitgeverij of een museum. Je regelt zelf je stageplek.

Leerdoelen

Opbrengsten

Wat deelname aan deze minor oplevert hangt voor een groot deel van jezelf af, en zal altijd op maat zijn, maar om je een richting te geven staat hieronder welke kant we op gaan:

  • Je krijgt een beeld van voor jou relevante onderwijsverbeteringen en -innovaties.
  • Je verwerft inzicht in het gekozen vernieuwingsonderwijs concept
  • Je breidt jouw conceptueel denken uit
  • Je weet verbanden te leggen tussen de verschillende concepten van vernieuwingsonderwijs
  • Je bent in staat om verantwoorde keuzes maken voor verdere verdieping
  • Je oefent praktische vaardigheden om te kunnen werken binnen het onderwijsconcept van jouw keuze
  • Je leert werken vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten in hoe kinderen leren.
  • Je bent in staat tot het (begeleid) opzetten en uitvoeren van een onderzoek of een praktijk opdracht al dan niet binnen het gekozen onderwijsconcept (micro- en/of mesoniveau)
  • Je weet je te bekwamen in het presenteren van de onderzoeks- of ontwikkelresultaten (aan medestudenten en/of aan het team van de stageschool)
  • Je deelt de resultaten of bevindingen met anderen, op een door jou gekozen wijze (verslag, blog, film, vlog, enz)

Ingangseisen

Het is de bedoeling dat je zelf een stageplek zoekt. Dat mag een school zijn (PO of VO of een onderwijsgerelateerde plek. Deze stageplek moet voldoen aan de volgende eisen:

  • open staan voor vernieuwingen
  • ruimte bieden voor jou als student/ stagiair om vernieuwingen te mogen uitproberen of onderzoek te doen naar meningen of mogelijkheden of om een product te mogen ontwikkelen dat in deze plek kan worden uitgeprobeerd.

Literatuur

In goed overleg en afhankelijk van de gekozen stroming; variërend van dalton-, Montessori-, Jenaplanliteratuur tot ICT, onderwijs- en ontwikkelingspsychologische literatuur.

Rooster

Contacttijd: doorgaans een dagdeel per week, aangevuld met contacttijd op persoonlijke afspraak, alsmede praktijkgerelateerde afspraken.

Lesdag nog niet bekend.

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

Voortgangsdocument
Iedere student houdt een eigen voortgangsformulier bij: wat hij of zij wil leren, waar dat het beste kan gebeuren en wat de plannen zijn op de stageplek. Samen met de medestudenten wordt gekeken wat er voor iedereen nodig is en hoe we kunnen profiteren van elkaars eerder verworven competenties, zodat er een efficiënt traject kan worden afgesproken.

Opdracht, proeve of onderzoek
De student voert een (zelf gekozen) praktijkonderzoek of een praktijkopdracht uit op een stageschool met een vernieuwingsconcept dat hij/zij zelf gekozen heeft. Het onderwerp voor het wordt in overleg met de school en de docent van de pabo bepaald. Het onderzoek van deze opdracht is op meso- of microniveau. De student bepaalt zelf samen met experts, stage of docenten waar het resultaat aan moet voldoen. Daar maakt de student een single-point-rubric van. We sluiten het geheel af met een criterium gericht interview waarin we terugblikken op het proces.

De resultaten van jouw minortraject wordt gedeeld met de ‘wereld’: dus de student presenteert het aan medestudenten, collega’s op je stageplek of een andere voor de student zelf relevante groep. De student bepaalt zelf op welke manier.  

Kortom: de student zorgt voor een blijvende herinnering: hij of zij schrijft een verslag, maakt een documentaire, houdt een blog of vlog bij en houdt minimaal de voortgang bij via een voortgangsformulier

Herkansing
De herkansing bestaat uit het verbeteren of aanvullen van het deel dat niet behaald is.

Aanvullende informatie

Onderdeel van deze minor is dat wij tijdens of aan het eind van je minor je kunnen vragen om deel te nemen aan een onderzoek door een vragenlijst in te vullen.
De ingevulde gegevens worden alleen voor kwaliteitsdoeleinden gebruikt en zijn niet te herleiden naar een persoon.
Met het deelnemen aan deze minor geef je toestemming om deel te nemen aan dit onderzoek.