Ruimtelijke Informatie Technologie (RIT)
Geodata speelt een sleutelrol in het realiseren van een toekomstbestendige wereld. Of het nu bijvoorbeeld gaat om klimaatadaptatie, biodiversiteitsherstel of het bepalen van de geschiktheid van landbouwgronden voor de energietransitie: ruimtelijke informatie biedt de antwoorden.
Om deze complexe uitdagingen aan te pakken, is Ruimtelijke Informatietechnologie (RIT) onmisbaar. Deze technologie verzamelt, beheert, analyseert en visualiseert ruimtelijke data en omvat tools zoals geografische informatiesystemen (GIS), remote sensing (aardobservatie met drones en satellieten) en satellietplaatsbepalingssystemen (zoals GPS/GNSS).
Wil jij leren werken met deze technieken en ontdekken hoe ze worden ingezet? Tijdens de minor Ruimtelijke Informatietechnologie (RIT) maak je kennis met uiteenlopende GIS-onderwerpen, zoals applicatieontwikkeling, data-inwinning en toegepast GIS-onderzoek. Je leert de theorie, gaat zelf met opdrachten aan de slag en gastdocenten (van o.a. waterschappen, adviesbureau’s, overheden en de politie) geven een kijkje in de keuken van de actuele werkpraktijk.
In opdrachten gaan we o.a. met diverse GIS software aan de slag, vliegen met een drone, een 3D animatie maken, online informatieproducten als StoryMaps of Dashboards ontwikkelen.
Je past de geleerde technieken en applicaties direct toe in een praktijkgerichte casus. Hiervoor kies je – individueel of in groepsverband – een eigen onderwerp of je selecteert een van de beschikbare opdrachten vanuit het werkveld of lectoraten.
Interesse gewekt? Schrijf je nu in voor de minor Ruimtelijke Informatietechnologie (RIT).
Meerwaarde:
Studenten leren ruimtelijke informatietechnologieën toepassen in meerdere praktijkomgevingen. Ze verkrijgen daarmee een goede basis om zelf met geodata te gaan werken in organisaties zoals overheden, adviesbureaus of waterschappen. De minder technische professionals krijgen een gedegen basis waarmee ze bewust worden van de waarde en kansen van geodata-analyse.
Leerdoelen
1. De theoretische aspecten van geo-informatie benoemen en toepassen
2. Geodata inwinnen en beschrijven
3. Geodata beheren en rapporteren
4. Geo-informatie visualiseren en presenteren
5. GIS-analyses uitvoeren
6. Werken met open-source geodata en software
7. Werken met online GIS-toepassingen
Ingangseisen
Bij een opleiding met een aantoonbare ruimtelijke (GEO)component in principe toelaatbaar maar altijd een intakegesprek met de minor-coördinator.
Documenten aanleveren voor ingangseisen
Overzicht gevolgde modules met inhoudelijke beschrijving van de modules, per mail aanleveren aan de minor-coördinator.
Literatuur
Dictaat inleiding ArcGIS (Hogeschool VHL) – digitaal beschikbaar
Rooster
Totale studiebelasting van 800 uur
Periode 1 (opdrachtenportfolio – 400 uur):
- hoorcolleges (50 uur)
- werkcolleges (100 uur)
- zelfstudie (236 uur)
- gastlessen (14 uur)
Periode 2 (Uitvoeren Casus – 400 uur):
- individuele begeleiding casus (40 uur)
- groeps ateliers/feedbacksessies (60 uur)
- zelfstudie (290 uur)
- gastlessen (10 uur)
Toetsing
Periode 1 (opdrachtentoets):
- Deel A: Concepten, standaarden en inwinning van geo-informatie
- Deel B: Geo-analyses en modelleren
- Deel C: Open-source data en online geo-ict toepassingen
Periode 2 (Casus toets):
- Rapport, website, webapp en/of online StoryMap
- Eindpresentatie (individueel)
Aanvullende informatie
Verplichte contacturen
Gemiddeld 8 contact uren per week in periode 1
Gemiddeld 8 contact uren per week in periode 2