Kies op maat

Inloggen Menu

Body In(ter)ventions (English-Nederlands)

In deze minor onderzoek je welke relatie sieraden, accessoires en objecten hebben ten opzichte van het lichaam. Het lichaam gezien van verschillende perspectieven want is een huis een lichaam of een plant? je leert de waarde en betekenis van dit soort objecten te begrijpen door te filosoferen, beschrijven en maken.

Het doel is om een breder perspectief te krijgen in de manier hoe sieraden, accessoires en objecten gedragen en gebruikt kunnen worden en hoe zij andere disciplines kunnen inspireren en beïnvloeden in o.a. verschijning en toepassingen. Denk hierbij aan de mode-industrie, muziekindustrie, theather, zorg of media.

Welke rol je als ontwerper of maker kunt spelen om sieraden of andere vormen van lichaam gerelateerde objecten te creëren die ondersteunend, verhalend of versierend kunnen zijn. Sieraden of lichaamsobjecten die bijvoorbeeld een bijdrage kunnen leveren aan sociale vraagstukken.

Dit zullen wij samen onderzoeken door hun vermogen om betekenis en symboliek uit te dragen alsmede de verbinding naar aangrenzende disciplines zoals o.a. muziek, mode, gezondheidszorg en architectuur te bespreken. Ook het onderzoek naar de waarde van materiaaltoepassing en sociale en culturele contexten, tradities en subculturen zullen tijdens deze minor besproken of onderzocht worden.

Understanding jewelry or objects not only in relationship with itself but in a wider context by writing, philosophizing and making.

The aim of this minor is to get an insight in the way jewelry, accessories and objects are being worn and used on the body.  What could a body be, is a house a body or even plants? How you as a designer can play a distinctive role in creating a new or stronger context for (future) body adornments. We will question their ability to carry meaning and symbolism as well as their link to adjacent disciplines such as music, fashion or health care. The value of material as well as social and cultural context, subcultures and heritage will be deeper examined during this project.

Leerdoelen

In deze minor leer je inzichten te verkrijgen:

In sociale relaties en of waarden die sieraden, accessoires of andere lichaam gerelateerde objecten hebben binnen verschillende contexten.

Leren van verschillende vaardigheden zoals, edelsmeden, glasblazen, 3dprinten

Ontwerpprocessen en hoe deze toe te passen.

Toepassing van materialen in relatie tot o.a. onderzoek, maatschappelijke context, en storytelling

De invloed van contextualiseren het gebruik van verschillende media en technologie.

De invloed van verschillende waarden ten aanzien van ontwerpen het creatieve proces en reflectie methoden

In this minor you will learn about

Social relationships in relation to design processes and the implementation of these findings. The influence of contexting, the use of different skills, media and technology.

The application of different design processes in small projects

The application of materials in relation to a sociatal context, research or narrative.

Research through design processes

The influence of different values on the design and creative process. Different reflection tools.

Ingangseisen

Target group: Design education/Art academy 

Entrance requirements: Affinity with jewelry, skills, body, material, clothing, music, fashion, subcultures and accessories

Literatuur

Extra costs for materials depending on the chosen practical subjects and design solutions.

Extra costs for field trips, entrance for musea and travelexpenses

Rooster

Description of meetings: Practical education in art and design; Lectures with associated teaching assignments; Project education.

Contact times 16 hours throughout the week during the day.

The set-up of this minor will be as follows: This minor consists of 1 module spread over 10 weeks. The course load is 15 ECTS and we expect full time availability.
The module starts with a week “Setting the Stage” in which we explore this domain by fieldwork and excursions. The module concludes with a presentation and reflection on the creative and research process. The Maastricht Institute of Arts  s reserves the right not to start with a minor in case when not receiving the minimum needed participants.  

Toetsing

Authentic assessment, 15 EC's:

The minor will be concluded with a site-specific presentation of the project and an oral presentation of the process and results.

Concept (4 credits), Make Laboratories (4 credits), Artistic Research(4 credits), Contexting/Visualisation (3 credits).

Aanvullende informatie

Locatie: Kunstacademie Maastricht, Herdenkingsplein 12 in Maastricht en externe locaties/excursies in binnen en buitenland.

Meewerkende instanties: Glaslab Leerdam, Galerie Marzee