Kies op maat

Inloggen Menu

Artistic Research in Situ; het ENCI-gebied als basis voor nieuwe onderzoeksmethoden vanuit de kunsten

De minor Artistic Research in Situ (ARiS) is interdisciplinair, en zowel verbredend als verdiepend. Verbredend in de zin dat deze openstaat voor studenten die artistiek onderzoek willen ontwikkelen als methode voor hun eigen praktijk, en verdiepend voor die studenten die reeds in aanraking zijn geweest met artistiek onderzoek en dit verder in hun artistieke praktijk willen ontwikkelen en implementeren. Het is een opleidingsoverstijgende minor kunstenbreed en tevens verbindende module tussen de opleidingen Fine Arts, Design en Education en iArts (als een van de Spectrum-projecten voor 2de jaars). Tenslotte wil de minor met nadruk openstaan voor alle opleidingen binnen Zuyd en daarbuiten (hogeschool en universitair) en ziet zij artistieke onderzoeksmethoden als interdisciplinaire en innovatieve manier om een complex, gelaagd landschap gezamenlijk te onderzoeken.

In deze minor, die wordt aangeboden in periode 3 (februari – eind april, studiejaar 2024-2025), staat de verbinding met de omgeving (in situ) centraal en in het bijzonder het ENCI-gebied. Dit bijzondere gebied vormt de basis voor nieuwe onderzoeksmethoden vanuit de kunsten, en in het bijzonder sensory methods zoals walking om complexe, gelaagde landschappen (zoals het ENCI-gebied) te verkennen, in kaart te brengen en op te reflecteren. Het ENCI-gebied wordt getekend door een jarenlang transformatieproces, dat, geworteld in de geschiedenis – de mergelafgraving en cement/klinkerproductie vanaf 1926 – het landschap drastisch veranderd heeft, maar op paradoxale wijze ook bijzonder wetenschappelijk onderzoek en natuurontwikkeling heeft opgeleverd. Dat heeft er onder andere toe geleid dat hier de laatste Mosasaurus ‘Lars’ en een bijzondere vliegsoort ontdekt is, maar ook kunstenaars hebben de afgelopen jaar onderzoek gedaan in het gebied, zoals in het project ‘OVERGANGSZONE’. Nu de fabriek definitief is gesloten en het landschap tot nieuwe natuur is verklaard, ligt er een nieuwe uitdaging voor het gebied hoe dit verder te ontwikkelen. Vele partijen hebben zich reeds over het ENCI-gebied gebogen, en tot op de dag van vandaag spelen hierbij veel verschillende belangen een rol. Deze belangen geven het onderzoek een duidelijke urgentie en maatschappelijke relevantie, en betrokken partijen kunnen als ‘externe opdrachtgever’ of publiek een belangrijke rol spelen.

Het is niet bedoeling van deze module om en het gebied te politiseren, maar juist om via artistiek onderzoek haar kansen en mogelijkheden te verkennen. Daarvoor worden wandel- en zintuigelijke methoden ingezet om dit complex gelaagde landschap vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken, om het gebied in kaart te brengen, vragen te formuleren en het gebied te activeren in het transformatieproces naar de toekomst. Deze transformaties bestrijken de volgende gebieden: 1. Ontwikkeling en Onderzoek, 2. Industrie en Mens, en 3. Natuur en Ecologie. Er wordt gebruikt gemaakt van diverse soorten kennisproducties, waaronder ook embodied en local knowledge, de kunsten als kennisproductie (leidend). Daarbij wordt met partijen samengewerkt, die zowel eerder onderzoek in het gebied hebben gepleegd, als bijzondere artistieke en/of etnografische methoden hebben ontwikkeld om dit soort gebieden en onderwerpen te onderzoeken.

Studenten krijgen onderzoekskaders en -methoden aangereikt en worden gestimuleerd om zelf methoden te ontwikkelen en zelf hun onderzoekstraject te ontwikkelen. Van meet af aan worden studenten uitgedaagd om zelf onderzoek te doen en werk te maken, hetgeen ook begeleid wordt door een aantal (gast)docenten. Daarnaast worden bijna-wekelijkse wandelende collegereeksen (ENCI-WALKS) verzorgd door verschillende gastdocenten en deskundigen (wetenschap/kunst/design/educatie en stakeholders), die het gebied vanuit bovengenoemde perspectieven belichten.

Centraal staat een workshop op locatie georganiseerd (in 2024) door Esther Polak en Ivar van Bekkum (PolakvanBekkum), waarbij de ENCI-groeve als performatief object centraal staat. Studenten nemen hieraan actief deel en werken samen. Deze workshop staat tevens open voor andere studenten v.u. Zuyd tot een max. van 15 deelnemers (zie werkvorm 4.)

Daarnaast formuleren studenten hun eigen onderzoeksvragen en houden een onderzoekslogboek bij, dat wekelijks geëvalueerd wordt. Zowel een eigen als collectief logboek wordt van meet af aan ontwikkeld, in het proces meegenomen en begeleid, en dient als belangrijke reflexieve bron voor individueel en gezamenlijk onderzoek en werk. De studenten tonen voorts een collaboratieve houding binnen hun onderzoek en de bereidheid om hun onderzoeksresultaten te delen en te ontwikkelen tot een presentatie (relevant voor hun vakgebied), die de belichaming van hun onderzoek toont. Tenslotte werken de studenten aan een gezamenlijke publicatie, waarin hun bevindingen en resultaten worden getoond. Deze publicatie zal organisch bijgehouden worden op de website van ‘OVERGANGSZONE’, maar zal t.z.t. ook gebundeld worden in een papieren versie. Zo ontstaat er een ‘Living Archive’, waarmee we tevens de einddoelen van de module duidelijk willen maken. Studenten worden in het gehele proces begeleid door genoemde (gast)docenten en Krien Clevis. Eveneens worden er twee extra gastdocenten (Fine Arts, Design en Education) ingezet voor de onderwijsbegeleiding vanuit hun eigen afdeling. Krien Clevis is  hoofdverantwoordelijke en hoofd-onderwijsbegeleider voor het gehele onderzoek in situ. Zij doceert en begeleidt wekelijks alle kandidaten. Het eigen onderzoek en ontwikkelde werk worden tijdens de beoordeling van Blok 3 gepresenteerd in de vorm van een (door de studenten nader in te vullen) workshop/publieksmoment/tentoonstelling, georganiseerd door de studenten.

Voor meer informatie zie ook: https://overgangszone.nl/artistic-research-in-situ/ en https://whatartknows.nl/nieuws/2023/inschrijving-open-voor-module-artistic-research-in-situ/.

Leerdoelen

Artistic Research in Situ (ARiS) is een interdisciplinaire minor voor zowel kunststudenten als studenten van andere disciplines binnen het HBO. Doel is enerzijds het ontwikkelen van artistieke onderzoeksmethoden en -vaardigheden voor studenten die niet of nauwelijks hiermee in aanraking zijn geweest (verbredend), en anderzijds het verdiepen van artistiek onderzoek op locatie, voor studenten die dit verder in hun artistieke praktijk willen ontwikkelen en implementeren (verdiepend). In deze opleidingsoverstijgende minor staat de verbinding met de omgeving in situ centraal en in het bijzonder met het complex gelaagde ENCI-gebied. De bedoeling van deze module is om het gebied bottom-up vanuit haar initiële kansen en mogelijkheden te onderzoeken. Daarvoor worden wandel- en zintuigelijke methoden ingezet om dit complex gelaagde landschap vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken, het gebied (opnieuw) in kaart te brengen, nieuwe vragen te formuleren en het gebied te activeren in het transformatieproces naar de toekomst.

Ingangseisen

De minor is toegankelijk voor studenten van alle opleidingen

Literatuur

Mogelijke toegangskosten tot het grottenstelsel, en ev. reiskosten

Rooster

Totaal aantal contacturen: 140 (14 per week)

Werkvorm(en):

  1. Werkcolleges, wandelend research en presentaties van het onderzoek: het organiseren van wekelijkse ENCI-WALKS over het onderwerp, aangevuld met een aantal werkcolleges op de academie
  2. Ontwikkelen van een eigen onderzoekstraject door de studenten, dat voortkomt uit eigen vraagstelling en eigen maakpraktijk dat eveneens begeleid wordt
  3. Reflectiegesprekken en persoonlijke onderwijsbegeleiding (ter plekke): Krien Clevis (docent Artistic Research, hoofdverantwoordelijke ARiS) e.a. wekelijkse evaluatie onderzoekslogboek, en extra online gesprekken
  4. Centrale workshop in het ENCI-gebied (maandag, dinsdag en woensdag), waar alle studenten actief aan deelnemen
  5. Presentatie van het eigen onderzoek en werk van de student in een daarbij adequate vorm en voor een relevant publiek
  6. Documentatie eigen onderzoekslogboek en publicatie op de website

Ad 1: Collegereeks/ENCI-WALKS waarbij het ENCI-gebied als basis dient voor nieuwe onderzoeksmethoden vanuit de kunsten, en in het bijzonder sensory methods zoals walking, om complexe, gelaagde landschappen (zoals het ENCI-gebied) te verkennen, in kaart te brengen en op te reflecteren.

Ad 2: Artistiek onderzoek in deze minor is onderzoek dat plaatsvindt in en door het maakproces. Het zelf op pad en op zoek gaan, zelf actief onderzoek te doen en van meet af aan ook al meteen werk te ontwikkelen wordt afgewisseld met walks en workshops. Juist door zelf te doen en maken/uit te proberen/te experimenteren, wordt een actieve en reflexieve houding gestimuleerd en draagt het bij aan een gezamenlijke uitwisseling van onderzoekservaringen.

Ad 3: Onderwijs/Reflectiegesprekken: Onderzoekslogboeken, zowel individueel als collectief worden wekelijks geëvalueerd. Elke maandag wordt voorafgaande aan de walk het collectief onderzoekslogboek geëvalueerd. Na de walks wordt met de studenten zowel in groesverband als individueel hun ervaringen besproken. Op de maandagen dat er geen walks plaatsvinden worden de studenten begeleid op de academie/atelier. Studenten worden tevens extra begeleid door Martine en Krien, en daartoe worden tevens extra meetings op de academie georganiseerd en online-gesprekken.

Ad. 4: Centrale (3-daagse) Workshop (2024) o.l.v. het kunstenaarsduo Esther Polak en Ivar van Bekkum, waarbij de ENCI-groeve als performatief object centraal staat. In deze 3-daagse workshop onderzoeken en proberen studenten uit op welke manieren ze het landschap, in dit geval de Overgangszone in de ENCI-groeve, kunnen benaderen vanuit beweging. Daarna kijken zij met welke performatieve handeling zij samen met het landschap een nieuwe realiteit kunnen creëren. Studenten nemen actief deel aan deze workshop. Deze workshop staat tevens open voor andere studenten v.u. Zuyd tot een max. van 15 deelnemers.

Ad 5: Tijdens de beoordeling van de minor presenteren de studenten het eigen onderzoek en werk, dat zij tijdens de minor ontwikkeld hebben. De presentatie vindt in een adequate vorm en op een geijkte plek plaats, die past bij de interesse en werkveld van de student (presentatie, performance, workshop, etc.). Ook nodigt de student relevante stakeholders, partners of andere publieken uit.

Ad 6: De studenten dienen hun eigen onderzoekstraject goed te documenteren, door wekelijks een logboek bij te houden in woord en beeld. Daarnaast wordt er gewerkt aan een collectief onderzoekslogboek, waarin gezamenlijke vraagstellingen staan en blijk geeft van een reflexieve groepsgeest. De onderzoeksresultaten en het gezamenlijke logboek worden gepubliceerd op de website.

Onderwijscontacttijden: Contacttijden zijn elke maandag, voorafgaande, tijdens en na de walks/workshops o.l.v. gastdocenten (of als er geen walks plaatsvinden ’s maandags op de academie). De walks vinden in principe in het ENCI-gebied plaats en starten met een voorbespreking (1 uur) en eindigen met een nabespreking (1 uur). Tijdstip van 12.00 – 18.00 u. (12.00 – 13.00 u. voorbespreking (incl. pauze)/ 13.00 – 17.00 u. walk/ 17.00 – 18.00 u. nabespreking = 6 u/w). M.u.v. begeleiding door mede-docenten (1x op dinsdag, 13.00 – 17.30 u. = 0,5 u/w.) en de driedaagse Centrale workshop (maandag, dinsdag, woensdag 9.00 – 17.00 u.) = 2,6 u/w), en extra online gesprekken/begeleiding door Krien Clevis (5 u/w) op vrijdagen op afspraak. We verwachten dat de studenten voltijds met hun eigen onderzoek bezig zijn. Zie ook werkvorm 3.

Toetsing

Interdisciplinair onderzoeksproject, 15 EC, minimumcijfer 5,5: Expositie werk, research logboek (individueel en gezamenlijk), website e.a. door de student gekozen onderzoeksresultaten

Aanvullende informatie

Locatie(s) waar de minor gegeven wordt:

- ENCI-gebied: ENCI-groeve, St. Pietersberg e.o. en div. binnenlocaties (w.o. Chalet d’n Observant)

- Kunstacademie – Herdenkingsplein 12/Kruisherengang 12, 6211 PW, Maastricht

Meewerkende opleidingen of instanties: De minor is een onderzoeksatelier, ontwikkeld door de opleiding Fine Arts, Design & Educatie samen met het lectoraat What Art Knows. Het is een onderwijsvorm waarbij studenten deelnemen aan een interdisciplinair onderzoeksproject. De minor vindt plaats op verschillende locaties rondom het ENCI-gebied in Maastricht, waarbij verschillende externe stakeholders betrokken worden (o.a. Universiteit Maastricht, Radboud Universiteit Nijmegen, Natuurhistorisch Museum Maastricht, en andere lokale partners). Studenten uit verschillende kunstopleidingen van Zuyd Hogeschool en daarbuiten nemen deel.

Aanmelding: schrijf je hier in voor deze minor en neem contact op met Krien Clevis: krien.clevis@zuyd.nl /+31 6-53938283