Kies op maat

Inloggen Menu

Digital Marketing & Social Media

Veel bedrijven zijn zichtbaar en actief op internet en social media. Maar wordt er ook echt gemeten wat de effecten zijn en wat doen zijn met deze inzichten? En is er ook bewust gekozen voor de inzet van de juiste platforms en content? Of doen bedrijven maar wat?

In de minor Digital Marketing & Social Media wordt aandacht besteed aan het antwoord op bovenstaande vragen. De student leert om doelstellingen te bepalen en op basis hiervan een goede online marketingstrategie op te stellen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van diverse tools, zoals Social Analytics en Google Analytics. De student leert om met deze tools om te gaan en hoe uitkomsten geïnterpreteerd kunnen worden. De student kruipt in de rol van online marketingconsultant en gaat een strategisch online mediaplan opmaken voor een (zelf te verwerven) opdrachtgever.

Maar een strategisch nieuw media plan maken voor een bedrijf is één ding, het kunnen werken met de beschikbare platforms en tools is een andere. In deze cursus gaat de student enerzijds analyseren, maar ook zélf aan de slag: bouwen van een website, ontwerpen van een app, Facebookmarketing, in beeld met Instagram, bloggen als een pro, schrijven voor SEO, content marketing en nog veel meer ‘spannende’ tools.

De student bouwt in deze cursus namelijk ook zelf een eigen (fictieve) bedrijf en ontwikkelt alle platforms en bedenkt alle content. Daarnaast is een grondige kennis van de theorie natuurlijk een must.

De bijeenkomsten bestaan vooral uit projectbijeenkomsten en instructiecolleges. Er wordt veel gewerkt met cases en praktijkvoorbeelden. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van e-learnings en van studenten wordt verwacht dat zij zelf een actieve bijdrage leveren in het delen van kennis door deelname aan de learning community.

Leerdoelen

De doelen van het blok zijn:

  • Studenten bekend te maken met online media en het effect hiervan op marketing.
  • Studenten bekend te maken met online marketing.
  • Studenten in staat te stellen om online marketing te integreren in het marketingbeleid van een organisatie en hierin te adviseren.
  • Studenten praktische vaardigheden te leren op het gebied van online marketing en sociale media.

Ingangseisen

Doelgroep: alle opleidingen.

Literatuur

Basisboek online marketing, Marjolein Visser en Berend Sikkenga, 4e druk, Noordhoff Uitgevers, ISBN 978-90-01-75220-0

Premium abonnement e-academy t.w.v. € 15 per jaar

Rooster

Totaal aantal contacturen: 120

Tijdens de lessen praktijkopdracht wordt in de projectgroep gewerkt aan deze groepsopdracht. De docent is aanwezig voor vragen en feedback. Ook zijn er minimaal 3 contactmomenten met en/of bij de opdrachtgever.

In de vaardigheidstraining wordt enerzijds gewerkt aan de individuele opdracht en anderzijds geven studenten elkaar les over diverse onderwerpen op het gebied van contentmarketing.

De werkcolleges staan in het teken van de theorie. Deze theorie is nodig om enerzijds de diepgang in beide opdrachten te krijgen en anderzijds wordt deze theorie getoetst tijdens de kennistoets. Tijdens de les wordt gewerkt aan vragen en cases, ter voorbereiding wordt gebruik gemaakt van ingesproken hoorcolleges.

Contacttijden verspreid over de hele week overdag; in principe uitgaande van drie lesdagen per week, combinatie van offline en online onderwijs.

Toetsing

Praktijk: strategisch online media plan, groepsopdracht, 6 EC: Het leerdoel is het schrijven van een strategisch online mediaplan voor een bestaand bedrijf. Het is een echte praktijkopdracht. Het bedrijf dient geworven te worden. Het doel van het strategisch online media plan is om nieuwe media te integreren in hun bedrijfsvoering. Aan de hand van (data)analyse wordt inzicht verkregen in de externe en interne omgeving. Op basis hiervan wordt vervolgens een advies gegeven hoe de organisatie haar online marketingbeleid kan verbeteren om de gewenste doelstelling te behalen.  

Kennistoets: digital marketing en social media, 4 EC: Door middel van een kennistoets testen we of de theorie kan worden toegepast op praktijksituaties. Dit is een individuele toets.  

Vaardigheden: contentmarketingplan, website, social mediakanalen, individuele opdracht, 5 EC: Het leerdoel is het opdoen van vaardigheden contentmarketing. Aan de hand van een zelf bedacht en gecreëerd (fictief) bedrijf, bouwt de student een eenvoudige website met bijbehorende social media platformen. Vervolgens wordt marketingcontent ontwikkeld en geplaatst. Dit is content in een commerciële setting. Student vat e.e.a. samen in een portfoliopresentatie. Het portfolio laat zowel de concrete uitwerking als de onderbouwing van de aanpak zien.