Kies op maat

Inloggen Menu

Brand management

In de minor Brand management (merkenbeleid) staat de merkstrategie centraal waarmee een organisatie haar producten, diensten of het bedrijf zelf, onder een merknaam profileert. Als dat goed gebeurt, resulteert dat in een sterk merk.

Een goede uitvoering van brand management levert een aantal financiële en strategische voordelen voor een bedrijf. Een belangrijk financieel voordeel is een hogere omzet. Immers: hoe sterker een merk, hoe meer je verkoopt.

Binnen brand management worden allerlei onderwerpen onderscheiden. Er zijn onderwerpen die betrekking hebben op brand building zoals brand equity (merkmeerwaarde), brand identity (merkidentiteit), brand innovation (merkinnovatie), brand portfolio (merkarchitectuur), positioneren, rebranding en visual branding. In deze minor komen deze onderwerpen aan bod met als doel: het vergroten van de merkwaarde en daarmee duurzame waarde te creëren voor het bedrijf.

Leerdoelen

De student kan de doelgroep van een merk in kaart brengen en vervolgens het merk positioneren bij deze doelgroep. De student leert vervolgens op welke manier je een merk moet communiceren en hoe hierin rekening te houden met aspecten rondom recht. De student krijgt inzicht in en werkt aan zijn eigen merk in het vak personal branding.

Ingangseisen

Doelgroepen: alle opleidingen.

Literatuur

Nog nader te bepalen

Rooster

Werkvormen: werkcolleges, intructiecolleges, projectonderwijs en trainingen.

Onderwijscontacttijden verspreid over de hele week overdag.

Toetsing

Kennis: Magazine/Portfolio, schriftelijk individueel, 7 EC: De student ontwerpt een Campagne om het merk van een bedrijf sterker te positioneren in de vorm van een magazine. In het magazine worden verschillende deelopdrachten opgenomen zoals: postitionering, doelgroepomschrijving en communicatie. De drie stappen worden uitgewerkt aan de hand van een aantal modellen. 

Vaardigheden: Portfolio personal branding, schriftelijk individueel, 3 EC: De student leert om zijn eigen merkwaarde te versterken met opdrachten zoals een pitch/ vlog over jezelf en Linkedin training. Toetsvorm is een posterpresentatie.

Praktijk: Adviesrapport Brandmanagement, schriftelijk groepswerk, 5 EC: In groepjes van 4 studenten wordt voor een merk naar keuze een brandbook ontwikkeld. De inhoud van dit brandbook zal vorm worden gegeven aan de hand van een aantal theoretische modellen die tijdens deze minor worden aangeboden.