Kies op maat

Inloggen Menu

Brand management

In de minor Brand management (merkenbeleid) staat de merkstrategie centraal waarmee een organisatie haar producten, diensten of het bedrijf zelf, onder een merknaam profileert. Als dat goed gebeurt, resulteert dat in een sterk merk.

Een goede uitvoering van brand management levert een aantal financiële en strategische voordelen voor een bedrijf. Een belangrijk financieel voordeel is een hogere omzet. Immers: hoe sterker een merk, hoe meer je verkoopt. In de minor werk je aan het merk van een echte opdrachtgever.

Binnen brand management worden allerlei onderwerpen onderscheiden. Er zijn onderwerpen die betrekking hebben op brand building zoals brand equity (merkmeerwaarde), brand identity (merkidentiteit), brand innovation (merkinnovatie), brand portfolio (merkarchitectuur), positioneren, rebranding en visual branding. In deze minor komen deze onderwerpen aan bod met als doel: het vergroten van de merkwaarde en daarmee duurzame waarde te creëren voor het bedrijf.

Leerdoelen

Het ontwikkelen van een of meerdere merken staat centraal. De student kan de doelgroep van een merk in kaart brengen en vervolgens het merk positioneren bij deze doelgroep. De student leert vervolgens op welke manier je een merk moet communiceren en hoe hierin rekening te houden met aspecten van de zakelijke markt, de consumentenmarkt, maar ook de arbeidsmarkt.

Ingangseisen

Doelgroepen: alle opleidingen.

Literatuur

Nog nader te bepalen

Rooster

Werkvormen: werkcolleges, instructiecolleges, projectonderwijs en trainingen, project bij opdrachtgever.

Onderwijscontacttijden verspreid over de hele week overdag.

Toetsing

Kennis: Kennistoets brandmanagement, schriftelijk individueel, 5 EC: In de schriftelijke kennistoets komt alle theorie uit de colleges over brandmangement en rebranding terug.

Vaardigheden: Portfolio design tools & personal branding, schriftelijk individueel, 5 EC: In de vaardighedenstroom toont de student in verschillende opdrachten Design tools te beheersen waarmee invulling kan worden gegeven aan een campagne. 

Praktijk: De (re)branding campagne, schriftelijk groepswerk, 5 EC: De student werkt een campagne van drie maanden uit in een brand- of campagneboek waarin de student de rebranding van een merk vorm geeft en deze vertaalt naar keuzes in de mediamix en merkpositionering die passen bij een duidelijk omschreven doelgroep.