Kies op maat

Inloggen Menu

Happy Workspaces

Organisaties veranderen snel en stellen hierdoor andere eisen aan huisvesting en werkplekomgeving dan voorheen. Door de wereld waarin wij nu leven een van de meest actuele vraagstukken in organisaties. Hoe ontwikkelen organisaties huisvestings- en werkplekconcepten die hun werkwijze optimaal ondersteunen? Daarbij niet alleen kijkend naar de fysieke omgeving in kantoor, maar ook bijvoorbeeld thuis, in de trein of waar dan ook medewerker zijn of haar werk wil verrichten. Een maatwerk, future proof huisvesting en werkplekomgeving concept is dé sleutel tot een Happy Workspaces.

Dus geen sfeerloze, onpersoonlijke werkruimtes die praktisch ingericht zijn met systeemplafonds en kil licht. Dat gaat ten koste van de tevredenheid, productiviteit én vitaliteit van de medewerkers. Een investering in een maatwerk ingerichte, inspirerende werkomgeving is niets minder dan een investering in het welzijn en de betrokkenheid van deze medewerkers. Dit draagt niet alleen bij aan een goed humeur en vitaliteit van de werknemers, maar helpt uiteraard ook de organisatie zelf. Hoe blijer en vitaler de werknemer, hoe lager het ziekteverzuim en hoe hoger  de ‘slagkracht’ voor de organisatie.

Project:

Samen met jouw projectleden organiseer je een fictief pop-up adviesbureau. Als adviseur ontwikkel en creëer je voor een specifieke opdrachtgever, in een specifiek gebouw een inspirerende werkomgeving die past als een maatkostuum waarbij ruimte, mensen, processen en technologie in samenhang worden bekeken. Denk hierbij aan:

Huisvesting- en facility aspecten met als belangrijkste kenmerken:

  • het creëren van een op strategisch niveau Happy Workspaces concept;
  • het ontwerpen van vlekkenplannen en inrichtingsconcepten;
  • het ontwikkelen van een werkomgeving afgestemd op de activiteiten en behoeften van teams/ communities (activity-based werken);
  • het realiseren van comfort (denk aan akoestisch, optisch, temperatuur, vochtigheid, luchtsnelheid, luchtkwaliteit, CO2);
  • het analyseren van de impact van het Happy Workspace concept door het ontwikkelen van een value case en ook het uitvoeren van een scenario-analyse.

Het gebruik van (nieuwe) technologie met als belangrijkste aspecten:

  • het slim toepassen van Artificial Intelligence (AI) en IoT, bijvoorbeeld sensor technieken.

Human Resources en Verandermanagement in brede zin met als belangrijkste (gedrags)aspecten:

  • het creëren van een vital community (we doelen dan op een groep mensen en/of een gebied waarin onderling betekenisvolle relaties worden onderhouden en waarbinnen men de leefbaarheid als positief ervaart. Hoe kan een werkomgeving daaraan bijdragen, zodat mensen vitaal en productief worden en blijven?);
  • wat draagt bij aan vitale en productieve mensen?

Leerdoelen

Als je deze minor gevolgd hebt, heb je geleerd:

a. hoe missie, visie, doelen, cultuur, kernwaarden en imago te vormen tot een eenheid, zodat ze elkaar versterken.

b. wat vlekkenplannen, indelingsprincipes, inrichtingsconcepten en werkplekken zijn, waartoe ze dienen en wat hun belangrijkste uitgangspunten zijn en waarom.

c. werkomgevingen te ontwikkelen die afgestemd zijn op activiteiten en behoeften van medewerkers/teams/communities/organisaties.

d. hoe je de relaties binnen en tussen communities versterkt, zodanig dat het synergiepotentieel dat de community herbergt wordt ‘verzilverd’? Je leert ook hoe de werkomgeving daaraan kan bijdragen (community building en reïnforcement).

e. wat de balans is tussen comfort en discomfort? Wat het belang hiervan is. Denk bij comfort aan (o.a.) akoestisch, optisch, temperatuur, vochtigheid, luchtsnelheid, luchtkwaliteit, CO2.

f. hoe sensorische stimuli te gebruiken wat betreft lichamelijke, psychologische en mentale invloeden.

g. wat bijdraagt aan vitale en productieve mensen? Wat is de kern waardoor mensen zich vitaal voelen en mede daardoor productief zijn?

h. te sturen op balans tussen gebruik van embedded systems en zelfcontrole en autonomie (keuzevrijheid).

i. slimme toepassing sensor technieken te gebruiken. Gebruik maken van moderne meetmethoden met een scherp oog voor validiteit en betrouwbaarheid.

j. een value case te ontwikkelen en een scenario analyse uit te voeren.

Ingangseisen

Doelgroepen: Facility Management, Built Environment, Ergonomie, Business Studies, International Business.

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Literatuur

Literatuur wordt voorafgaand aan de minor opgegeven.

Rooster

Totaal aantal contacturen: 90

Onderwijscontacttijden verspreid over de hele week overdag.

Project is dominant en leading. Je gaat zelf aan het werk vanuit een fictief adviesbureau door een maatwerk werkomgeving te ontwikkelen voor een specifieke opdrachtgever. Daarnaast en in dienst daarvan OWG, hoor-, gast- en werkcolleges en excursies. Projectmeetings en voortgangsgesprekken met tutor en opdrachtgever. Last but not least praktijkleren gericht op het ontwikkelen van interprofessionele vaardigheden.

Bij gastcolleges en excursies is 100 % aanwezigheidsverplichting, bij overige activiteiten 80%. Het onderdeel professioneel vakmanschap wordt mede beoordeeld op basis van een portfolio en ondersteunende presentatie.

Toetsing

Projectresultaten Happy Workspaces, verslaglegging (6 EC, weging 1)

Eindgesprek Happy Workspaces, mondeling (5 EC, weging 1)

Eindgesprek professioneel vakmanschap Happy Workspaces, mondeling (4 EC, weging 1)

Aanvullende informatie

Deze minor vindt voornamelijk plaats op locatie Nieuw Eyckholt 300 in Heerlen en wellicht op nader te bepalen locaties.