Kies op maat

Inloggen Menu

Food Challenge ondernemen

Wat is het ultieme recept voor een duurzaam en winstgevend foodproduct? Wat zijn de succesfactoren voor een uitgekookt businessplan? En hoe zorg je ervoor dat jouw pitch bij investeerders in de smaak valt? Je leert het in de minor Food Challenge Ondernemen! 

Voor wie is deze minor interessant?

·       Alle studenten die hun kennis en ervaring willen inbrengen en:

o   Die willen werken aan hun ondernemende vaardigheden,

o   Die willen werken aan persoonlijk leiderschap

o   Die willen samenwerken met studenten van andere opleidingen

o    Die (product)innovatie interessant vinden

o   Die interesse hebben in de foodbranche

o   Met wellicht een droom om succesvol te ondernemen in de foodsector

Bijvoorbeeld:

·       Studenten met interesse in Ondernemerschap (met een HBO opleiding op het gebied van bijvoorbeeld Economie, Marketing, Management & Beleid, Communicatie e.a.) die bij een start-up willen gaan afstuderen en/of zelf een bedrijf willen beginnen na hun studie of

·       Studenten met interesse in Finance & Control, die willen leren hoe je startende bedrijven (financieel) succesvol kan maken of

·       Studenten in Food (Voedingsmiddelentechnologie, Food & Business, Food Innovation, Voeding en Diëtetiek) die de eerder opgedane kennis en ervaring willen inzetten om een eigen concept in de markt te zetten

Wat maakt dit programma uniek?

Eigen keuzes, vrijheid en lekker veel praktijkvoorbeelden (inholland.nl)

link naar online video (YouTube): https://www.youtube.com/watch?v=gslHndM50u4

Bij ‘Food Challenge Ondernemen’ werk je twintig weken met een team met medestudenten aan een (eigen) foodstartup rond een innovatief foodproduct. Jullie timmeren van a tot z aan je eigen onderneming: van productontwikkeling tot aan lancering van het concept.

Net als een echte ondernemer ga je ‘de boer op’ met jouw product. Je komt op verschillende inspirerende plekken en onderhandelt met leveranciers en retailers. Je ontmoet investeerders en andere ondernemers met interessante expertises.   

Dit veelzijdige programma is gericht op studenten die hun ondernemende skills willen ontwikkelen, die kansen zien in de foodbranche en die het leuk vinden om in multidisciplinaire projectteams samen te werken. Het is een gevarieerd, uitdagend en leerzaam programma - ook als je later geen eigen onderneming wil runnen.  

In een groep van vijf à zes studenten van verschillende opleidingen ga je aan de slag. In twintig weken werken jullie een foodconcept volledig uit. Het unieke in deze minor is dat jullie een keuze maken uit een aantal vooraf uitgewerkte concepten die al getoetst zijn op haalbaarheid. Dat betekent dat jullie food-start-up écht werkelijkheid kan worden.  

Om deze minor te kunnen volgen, heb je geen voorkennis van de foodsector nodig. Je levert namelijk vanuit je eigen expertise een bijdrage aan jullie start-up. Op basis van je specialiteiten krijg je jouw eigen verantwoordelijkheid en functie. Van productontwikkeling tot kwaliteitsbewaking, en van finance tot sales en marketing.  

Je team wordt begeleid en gecoacht door experts uit het werkveld. Zij coachen jullie op ondernemerskwaliteiten en het samen ontwikkelen van een innovatief concept. In boeiende workshops doe je daarnaast op een praktische manier relevante kennis en ervaring op.  

Heeft jouw team het neusje van de zalm in handen? De meest aansprekende start-ups doen mee aan (landelijke) competities. Daarnaast doet iedere start-up mee aan het afsluitende event en dingt mee naar de prijs voor Beste Onderneming.   

Voorbeelden van vraagstukken   
In deze minor ga je aan de slag met foodconcepten die vooraf uitgewerkt zijn én getoetst op haalbaarheid. Dit heeft al geleid tot originele, innovatieve start-ups. Hieronder zie je voorbeelden van concepten die gerealiseerd zijn door studenten die je voorgingen.  

Ganzen op het menu met Saucijs Uniq: voor ieder wat wilds 

Aan ganzen geen gebrek in Nederland - we kunnen zelfs spreken van een ganzenoverschot. Ze veroorzaken helaas veel schade, onder andere in de landbouw. Daarom worden ze afgeschoten bij overlast. Maar hoe kunnen we dit verse ganzenvlees vervolgens toch nog benutten? Een groep studenten ontwikkelde Saucijs Uniq, een bijzondere snack om ganzenvlees te introduceren op het Nederlandse menu. Lees hier hoe deze studenten dit hebben aangepakt

Circulaire chocola met sinaasappelschillen: Bonborange 

Jaarlijks gooien we in Nederland miljoenen kilo’s sinaasappelschillen weg, onder andere door alle sinaasappelpersmachines in de horeca. Daarom kregen studenten de vraag voorgeschoteld om een voedingsconcept te ontwikkelen waarin deze sinaasappelschillen nog gebruikt worden. Dit bracht hen tot Bonborange: heerlijke chocoladebonbons waarvoor zowel de binnen- als buitenkant van een sinaasappel van pas komt. Check de website van Bonborange voor het verhaal

Suikervrije bammetjes smeren met Sano Beleg 
Nog altijd worden onnodig veel verzadigde vetten, suikers en zout toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen. Zo ook in broodbeleg; in het meeste zoete broodbeleg is veel te veel suiker toegevoegd. Kan dat ook gezonder? Die vraag leidde tot Sano Fruitbeleg: zoet broodbeleg dat voor 95% uit fruit bestaat. En stuk puurder en minstens net zo lekker. Benieuwd naar het verhaal van de studenten? Lees hier meer  

Leerdoelen

  • Je doet kennis op over (duurzaam) Ondernemen en Food
  • Je doet praktijkervaring op over het opzetten van een onderneming
  • Je leert over je eigen expertise heen denken en gezamenlijke oplossingen te creëren.
  • Je leert presteren onder druk en strategische keuzes maken
  • Je bouwt een netwerk op binnen de foodbranche
  • Je leert jezelf profileren richting de arbeidsmarkt

Ingangseisen

  • Taal: Nederlands
  • Je zit in 3e of 4e studiejaar van een HBO-opleiding.
  • Een onderneming oprichten vraagt om inzet en toewijding. Deze minor vergt dan ook een ondernemende, assertieve houding van jou en je medestudenten. 

Literatuur

Verplicht:

  • Innovatie Management, Eelko Huizingh, uitgeverij Pearson Benelux BV, EAN 9789043036382
  • Ondernemerstest via Recrout

Aanbevolen:

  • Van idee naar startup, Sabine Kerkmeijer-Van Der Peijl & Natalie van Zeeland, uitgever Vakmedia Management BV; EAN 9789462762190
  • Value Proposition Design, Osterwalder & Yves Pigneur, uitgeverij Wiley, EAN 9781118968055 (dit is de Engelstalige versie, boek is ook in het Nederlands te verkrijgen maar is in het Nederlands wel 2 x duurder dan de Engelstalige versie)

Rooster

Onderwijsvorm: hoorcolleges, werkcolleges, gastcolleges, werkbesprekingen met de projectgroepen, workshops, practica, zelfstudie, presentaties, pitches. Er kan gebruik gemaakt worden van de foodlabs op de locaties voor productontwikkeling.

Verplichte contacturen: De bijeenkomsten van Food Challenge Ondernemen vinden plaats op diverse Inholland-locaties. We komen met name samen in Delft en Amsterdam, en soms maken we gebruik van foodlabs voor productontwikkeling. Je bent maximaal 3 dagen per week aanwezig op een van de locaties voor lessen, besprekingen of werkzaamheden met je team. Daarnaast investeer je tijd in het uitvoeren van alle verantwoordelijkheden die bij de start-up komen kijken.

locatie: De bijeenkomsten van Food Challenge Ondernemen vinden plaats op diverse Inholland-locaties. We komen met name samen in Delft en Amsterdam, en soms maken we gebruik van foodlabs voor productontwikkeling.

Rooster: Het rooster wordt gepubliceerd via mytimetable.inholland.nl

Toetsing

Toetsing: Jouw kennis en kunde wordt getoetst met een groepsproject, een individueel portfolio en een reflectieverslag

Aanvullende informatie

Opmerkingen: Het basisprogramma omvat 25 EC, daarnaast is er 5 EC vrije keuze waarvoor relevante vakken wordt aangeboden, maar de keuze is niet beperkt tot die selectie.