Kies op maat

Inloggen Menu

Events Strategisch Design

Content:

Events strategic design; Dat klinkt leuk, feestjes organiseren!. Steeds meer bedrijven gebruiken een event bijvoorbeeld als marketingmiddel om een product te promoten. Bij overheden wordt het event bijvoorbeeld ingezet als communicatiemiddel om een bepaalde doelgroep te informeren. Het nationale vuurwerk op de Erasmusbrug is een voorbeeld van een strategisch ingezet event: het zet Rotterdam op de kaart is veiliger dan individueel vuurwerk en zorgt voor minder troep in de stad.

 

Deliverables:

Bij  deze minor leer je niet hoe je een sweet sixteen-feestje of een simpele club-avond organiseert. Nee, Je leert op welke manier events ingezet kunnen worden als middel om strategische doelen te bereiken. Sterker nog, je gaat er zelf ook aan meewerken en organiseren. Je ontwerpt een concept voor een strategisch event en gaat dit ook echt uitvoeren. Je doet dit stapsgewijs in een groep door ontwerpgericht onderzoek, om vervolgens door creatieve sessies tot een concept te komen. Verder schrijf je een event-aanvraag voor Rotterdam Festivals, organiseer je een event experience voor je klasgenoten en werk je aan een portfolio.

 

Competenties en leerdoelen:

Gedurende de minor werk je aan de ontwikkeling van de volgende competenties op niveau 3:

  • De Rotterdamse Eventmanager is in staat om een creatief concept met meerwaarde te bedenken voor een opdrachtgever.
  • De Rotterdamse Eventmanager is in staat om meerdere producten te creëren a.d.h.v. een concept.
  • De Rotterdamse Eventmanager is in staat een evenement te vermarkten waardoor er een meerwaarde ontstaat voor de opdrachtgever en de doelgroep.
  • De Rotterdamse Eventmanager is in staat middels een marketingcommunicatiestrategie de kennis, houding en het gedrag van de doelgroep te beïnvloeden t.o.v. een evenement.
     

Leerdoelen:

  • De student kan samen met andere partijen in een multidisciplinair samenwerkingsverband een marketingstrategie en communicatieplan te bedenken en uitvoeren voor het vermarkten van een innovatief concept, product of dienst.
  • De student kan nieuwe kennis en inzichten verwerven om innovatie te realizeren van de eigen onderzoek- en productiemethodes door uitwisseling met collega’s binnen het vakgebied of door multidisciplinaire samenwerking of co-creatie.
  • De student kan nieuwe contacten aangaan met partijen binnen en buiten de organisatie voor het creëren van draagvlak voor de productie van een innovatief belevingsconcept, product of dienst.
  • De student kan nieuwe innovatieve samenwerkingen met sponsors en andere partijen vormgeven, samenwerkingsovereenkomsten vastleggen en de uitvoering regisseren voor het produceren van een innovatief belevingsconcept, product of dienst.
  • De student kan correct Nederlands en/of Engels schrijven voor praktijkopdrachten of projecten en in het kader van (externe) marketing/promotie.
  • De student kan zowel kwantitatief een doelgroep in kaart brengen als Inspelen op de waardes van de doelgroep.
  • De student kan met de ontwikkelde concepten ruimte voor co-creatie bieden en zet daarbij de onderdelen: Online marketing, SEO
     

Logistiek/Format:

De lessen vinden fysiek plaats op locatie Wijnhaven/Blaak. Er zijn 3 lesdagen per week, maar de aard van de minor vraagt wel flexibiliteit; soms is er een event die in het weekend of in de avond valt.

 

Eindproduct / Toetsing:

Deze minor heeft 4 ,modulen met elk een andere toetsvorm:

  • ·Eventconcept (8ec): je creeërt een eventconcept en schrijft een conceptboek, je voert het event ook uit met alle bijbehorende documenten zoals draaiboek, eventplan, begroting, promotieplan
  •  Event experience (7ec): je organiseert een ecent experience voor 15 medestudenten in de Event experience Week, in die week bezoek je nog 4 andere experiences
  • Je schrijft een officiële evenementen-aanvraag voor Rotterdam Festival met alle bijbehorende documenten zoals draaiboek, veiligheidsplan, marketingplan, doelgroepanalyse, begroting.
  • Portfolio/assessment: je houdt gedurende de minor een portfolio bij, met alle gastcolleges, leerdoelen, een zelfgeschreven visie. Aan het einde van de minor is er een eind-assessment waarin je voor 2 assessoren jouw ontwikkeling presenteert en vragen beantwoord

Leerdoelen

Leerdoelen:

  • De student kan samen met andere partijen in een multidisciplinair samenwerkingsverband een marketingstrategie en communicatieplan te bedenken en uitvoeren voor het vermarkten van een innovatief concept, product of dienst.
  • De student kan nieuwe kennis en inzichten verwerven om innovatie te realiseren van de eigen onderzoek- en productiemethodes door uitwisseling met collega’s binnen het vakgebied of door multidisciplinaire samenwerking of co-creatie.
  •  De student kan nieuwe contacten aangaan met partijen binnen en buiten de organisatie voor het creëren van draagvlak voor de productie van een innovatief belevingsconcept, product of dienst.
  • De student kan nieuwe innovatieve samenwerkingen met sponsors en andere partijen vormgeven, samenwerkingsovereenkomsten vastleggen en de uitvoering regisseren voor het produceren van een innovatief belevingsconcept, product of dienst.
  • De student kan correct Nederlands en/of Engels schrijven voor praktijkopdrachten of projecten en in het kader van (externe) marketing/promotie.
  • De student kan zowel kwantitatief een doelgroep in kaart brengen als Inspelen op de waardes van de doelgroep.
  • De student kan met de ontwikkelde concepten ruimte voor co-creatie bieden en zet daarbij de onderdelen: Online marketing, SEO

Ingangseisen

Deze minor is bedoeld voor 4e jaars HBO-studenten die hun praktijkstage hebben afgerond. Opleidingen die goed aansluiten zijn: Leisure Management, Communicatie, Sportmarketing en management, Facility Management en CMV. Studenten van alle opleidingen dienen contact op te nemen met de minorcoƶrdinator; de student wordt uitgenodigd voor een gesprek en op basis hiervan kan de student worden toegelaten tot de minor.

Rooster

Logistiek/Format:

De lessen vinden fysiek plaats op locatie Wijnhaven/Blaak. Er zijn 3 lesdagen per week, maar de aard van de minor vraagt wel flexibiliteit; soms is er een event die in het weekend of in de avond valt.

Toetsing

Eindproduct / Toetsing:

Deze minor heeft 4 ,modulen met elk een andere toetsvorm:

  • ·Eventconcept (8ec): je creeërt een eventconcept en schrijft een conceptboek, je voert het event ook uit met alle bijbehorende documenten zoals draaiboek, eventplan, begroting, promotieplan
  •  Event experience (7ec): je organiseert een ecent experience voor 15 medestudenten in de Event experience Week, in die week bezoek je nog 4 andere experiences
  • Je schrijft een officiële evenementen-aanvraag voor Rotterdam Festival met alle bijbehorende documenten zoals draaiboek, veiligheidsplan, marketingplan, doelgroepanalyse, begroting.
  • Portfolio/assessment: je houdt gedurende de minor een portfolio bij, met alle gastcolleges, leerdoelen, een zelfgeschreven visie. Aan het einde van de minor is er een eind-assessment waarin je voor 2 assessoren jouw ontwikkeling presenteert en vragen beantwoord.

Aanvullende informatie

Ben je een student van een andere onderwijsinstelling en wil je een minor volgen bij Hogeschool Rotterdam dan meld je je in 2 stappen als volgt aan:

1)     Meld jezelf voor de minor van je keuze aan via de blauwe knop Aanmelden. Je vindt deze knop rechtsboven op de pagina van de minor.

Download de leerovereenkomst en vul deze in.

Lever deze leerovereenkomst aan bij de examencommissie van je opleiding.

Wanneer de examencommissie goedkeuring heeft gegeven, meld je dan uiterlijk 23 mei 2025 aan voor de minor in stap 2.

2)    Meldt je na de goedkeuring aan in OSIRIS Aanmelding van Hogeschool Rotterdam via onderstaande link (maak eerst een account aan).

https://osiris.hr.nl/osiris_aanmeld_hrprd/WelkomPagina.do?proces=KOM2509&opleiding=MINOR-WDK-VT+00

Onderdeel van het aanmelden is het uploaden van de volgende documenten:

 De leerovereenkomst ondertekend door jou en door jouw instelling;
Een scan of foto van je Paspoort of ID bewijs;
Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht of je aanvraag positief is beoordeeld of niet.

In OSIRIS Aanmelding moet je ook het Bewijs Betaald Collegejaar (BBC) uploaden voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen. Het BBC vraag je op bij jouw instelling nadat je hebt getekend of een machtiging hebt afgegeven voor de betaling van het collegegeld voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen.

Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht wanneer je aanmelding is goedgekeurd.

 

Online voorlichting: 02 april 16:00 -16:30. Kopieer onderstaande link in je browser,

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YTg5ZTFkN2UtNjYxMi00OTI4LWI5ZDQtOGU0MDdjYTFjZTA2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ca6fbace-7cba-4d53-8681-a06284f7ff46%22%2c%22Oid%22%3a%223b880fbf-bca8-4a3d-a054-b524d8189965%22%7d