Kies op maat

Inloggen Menu

Communicatie en organisatie I

In deze module leer je op welke manieren je met communicatie het gedrag van mensen kunt beïnvloeden en vooral welke beperkingen daaraan zitten. Ook maak je kennis met methoden van onderzoek en (statistische) data-analyse die in communicatie worden ingezet.

In het masterprogramma Communicatie en Organisatie leer je hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen als op communicatieproducten. Als je de master Communicatie en organisatie wilt gaan volgen kun je deze module combineren met de module Communicatie en organisatie II om je zo voor te bereiden op de master.

Kijk voor meer informatie over de master (en de premaster) op https://www.uu.nl/masters/communicatie-en-organisatie

Programma
Blok 3: Instrueren en Overtuigen (7,5 EC)
Blok 3: Methoden en Statistiek 1 (7,5 EC)

Instrueren en overtuigen
Deze cursus gaat over teksten waarmee een organisatie, bijvoorbeeld een gezondheidsinstantie of een milieubeweging, probeert het gedrag van burgers of cliënten te beïnvloeden. Deze teksten bereiken vaak niet hun doel. Het is jouw taak om betrouwbaar te onderzoeken waar dat aan zou kunnen liggen, de tekst vervolgens zo te reviseren dat de obstakels verdwijnen, en ten slotte te onderzoeken of de gereviseerde tekst beter werkt dan de oorspronkelijke. Bij dit alles gaat het om alle tekstkenmerken aandacht: inhoud, structuur en stijl op woord- en zinsniveau.

Methoden en Statistiek 1
Als communicatie- en informatiewetenschapper kun je zelden volstaan met het uitvoeren van een pasklaar recept. Daarom moet je vaak onderzoek doen naar de werking van je ‘medicijn’. Aan welke eisen moet dat onderzoek voldoen, en hoe doe je dat onderzoek? Over die vragen gaat deze cursus. Daarbij gaat het om het operationaliseren van je kernbegrippen, en het analyseren van de data met statistische software (SPSS).

Leerdoelen

In deze minor leer je hoe boodschappen in elkaar zitten, hoe je deze kunt optimaliseren en hoe je het effect van communicatie onderzoekt.

Ingangseisen

  1. Je doet hbo Communicatie of Journalistiek.
  2. Je hebt minimaal 120 EC, waarvan in ieder geval de propedeuse, van je hbo-opleiding gehaald voordat je je inschrijft.
  3. Je gemiddelde cijfer voor gewone cursussen (excl. stages) is hoger dan een 7.
  4. Er worden maximaal 25 studenten per collegejaar toegelaten. Bij meer aanmeldingen dan beschikbare plekken wordt plaatsing bepaald d.m.v. loting.

Literatuur

Informatie over verplichte literatuur kun je vinden in OSIRIS onderwijscatalogus per cursus. Klik voor de onderwijscatalogus op de betreffende cursustitel onder ‘programma’.

Rooster

Informatie over het rooster vind je in de OSIRIS onderwijscatalogus per cursus. Klik voor de onderwijscatalogus op de betreffende cursustitel onder ‘programma’. Ongeveer 6 weken voorafgaand aan een nieuwe onderwijsperiode is de roostering definitief bekend.

Toetsing

Informatie over de toetsing kun je vinden in OSIRIS onderwijscatalogus per cursus. Klik voor de onderwijscatalogus op de betreffende cursustitel onder ‘programma’. Je kunt per cursus zien welke toetsvormen er zijn en hoe elk onderdeel weegt.

Het is belangrijk om te weten dat als je je inschrijft voor een cursus, je automatisch aangemeld bent voor de eerste toetsmogelijkheden van die cursus.

Aanvullende informatie

Er is dit jaar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en als er meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, zullen we loten.

Ondertekende leeroverkomsten kunnen tot en met 27 oktober 2024 naar ons worden opgestuurd. Leerovereenkomsten die na de deadline worden ontvangen, worden niet in behandeling genomen.