Kies op maat

Inloggen Menu

Onbegrepen gedrag bij mensen met een (licht) verstandelijke beperking - Deeltijd

 

In deze minor draait het om het werken met mensen met een verstandelijke beperking en onbegrepen gedrag, gedrag dat door de omgeving van de client onbegrepen wordt. De omgeving weet niet wat hiermee het beste gedaan kan worden, hoe het geduid kan worden. Hierdoor ontstaat een situatie waarin de hulpverlening vastloopt op een bepaald aspect. Door het methodisch doorlopen van de casus, volgens de stappen van het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE), tracht je in deze minor een positieve verandering te brengen in de situatie van de client en zijn/haar omgeving.

Waarom deze minor? Als hulpverlener is het van belang dat je weet hoe je om moet gaan met onbegrepen gedrag; gedrag dat door de omgeving van de client onbegrepen wordt. Als hulpverlener is het van belang dat je weet hoe je een ingewikkelde casus kan verhelderen, hoe je deze adequaat in beeld kan brengen. Je krijgt zicht op waar mogelijk verandering ingezet kan worden, zodat er beweging komt in de situatie. Tot slot is het belangrijk om te leren van de casus; wat is de geleerde les? Wat betekent dit voor jouw professionele ontwikkeling? Door dit eenmaal grondig in deze minor te doen, kan je dit in de praktijk vaker inzetten zodat beweging ontstaat in het werkveld.

Door samen te werken met het CCE in deze minor, leer je wat hun denk- en werkwijze is en krijg je feedback op jouw eigen casus voor meer diepgang.

Voor wie? De minor is bedoeld voor studenten die zich willen specialiseren in het omgaan met onbegrepen gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking. De minor is geschikt voor: alle opleidingen waarbij je als professional werkzaam bent met mensen met een verstandelijke beperking. Denk aan opleidingen als: HBO-Verpleegkunde / Social Work/ Pedagogiek/ Psychologie/ Psychomotorische therapie /Social Work/ Pedagogisch Management Kind Educatie/ logopedie / PABO / ALO / Fysiotherapie.

Leerdoelen

  • De professional realiseert een positieve verandering in een situatie van een client met onbegrepen gedrag. 
  • De professional onderzoekt op methodische wijze factoren die van invloed zijn op onbegrepen gedrag van een cliënt met een verstandelijke beperking en betrekt daarbij de directe context. 
  • De professional analyseert en onderbouwt de uitkomsten, legt verbanden tussen verschillende factoren en gebruikt passende diagnostiek. 
  • De professional stelt op basis van de analyse en diagnostiek een kenmerkende ‘beeldvorming’ van de cliënt op. 
  • De professional ontwerpt interventies die passen bij de situatie van de client, voert interventies uit en onderbouwt keuzes vanuit theoretische bronnen. 
  • De professional communiceert in het gehele proces op passende wijze met de client en direct betrokkenen. 
  • De professional reflecteert op de geleerde lessen en koppelt dit aan de ontwikkeling van het eigen vakmanschap. 

Ingangseisen

Om deel te nemen aan deze minor is het belangrijk dat je interesse hebt in het gedrag van mensen met een beperking én dat je een passende praktijkplek hebt waar je aan de leerdoelen van de minor kan werken.

Onder passende praktijkplek verstaan wij een setting waarbinnen mensen begeleid worden met een verstandelijke beperking. De ernst van de verstandelijke beperking is niet bepalend, ook de vorm van hulpverlening niet. Ambulant, wonen, klinisch of dagbesteding, alle vormen zijn mogelijk. Voor je toelating wordt aan jou gevraagd een werkplekscan in te vullen om in te kunnen schatten of je op jouw leerwerkplek kan werken aan de specifieke leeruitkomst. De werkplekscan wordt beoordeeld door de minordocent. 

Een casus is geschikt als er sprake is van gedrag waar de omgeving niet goed mee om weet te gaan, het is niet duidelijk waar dit gedrag vandaan komt en men weet nog niet welke richting gekozen moet worden om hier een positieve verandering in te realiseren. Dit kan een client zijn die de student zelf begeleidt, maar dit is geen vereiste. De client mag bijvoorbeeld ook wonen op een andere woongroep van de organisatie waar jij werkt.   

Bij twijfel kan er contact gezocht worden met de coördinator van de minor: Carlijne de Baas g.c.de.baas@windesheim.nl

Rooster

Lesdag: woensdag.

Leeractiviteiten en ondersteuning sluiten aan bij het leren van volwassenen (zelfstudie, contactonderwijs en online lesmateriaal). 

Toetsing

De module wordt afgerond met een casusbeschrijving (verslag of video) en verantwoordingsverslag.

Aanvullende informatie

Deze minor is goed te combineren met andere minoren van 15 EC. Deze combinatie levert dan samen 30 EC's op. Vanuit Windesheim valt te denken aan:

  • Coaching (binnen zorg en welzijn)
  • Duurzaam Inzetten van Zorgtechnologie
  • Begeleiden en Coachen van Teams (binnen zorg en welzijn)