Leerovereenkomst
Leerovereenkomst, aanmelding en inschrijving
De basis voor de individuele uitwisseling wordt vastgelegd in een leerovereenkomst: een overeenkomst tussen student, de eigen instelling en de gastinstelling waar een module is gekozen.
Leerovereenkomst en inschrijving
Wanneer men een module wil volgen bij een andere instelling dan die waar men als student ingeschreven staat, is een leerovereenkomst nodig. Deze moet worden ondertekend door zowel de eigen opleiding (de thuisinstelling) als door de opleiding die de module aanbiedt (de gastinstelling), als door de student.
Met de ondertekening van de leerovereenkomst zijn alle partijen (gast- en thuisinstelling, en student) overeengekomen dat de module gevolgd kan worden, dat de resultaten in de thuisinstelling erkend zullen worden en dat er op basis van de behaalde module verrekening zal plaatsvinden. Pas daarna vindt de feitelijke inschrijving plaats en zal de gastinstelling acties ondernemen om de student toegang te geven tot de noodzakelijke voorzieningen.
Hoe de leerovereenkomst te verkrijgen?
- Zoek via de Kies Op Maat (www.kiesopmaat.nl) een module;
- Kies na de selectie van een module de knop "Aanmelden";
- Vul hierbij de eigen gegevens in (NAW- en studiegegevens) in;
- De leerovereenkomst kan vervolgens gedownload worden.
Hoe te handelen met de leerovereenkomst?
- De student controleert de leerovereenkomst zorgvuldig en ondertekent deze om aan te geven dat de keuze definitief is.
- Vervolgens dient de student de ondertekende leerovereenkomst in bij de examencommissie van de eigen instelling. De examencommissie beoordeelt de overeenkomst en ondertekent deze, waarmee zij bevestigt dat de aanmelding is goedgekeurd en de behaalde studieresultaten zullen worden erkend.
- Na goedkeuring door de examencommissie wordt de ondertekende leerovereenkomst naar de gastinstelling verzonden. Hoe dit precies verloopt, staat beschreven op de eerste pagina van de leerovereenkomst.
- De gastinstelling beoordeelt de leerovereenkomst en ondertekent deze bij akkoord. De ondertekende overeenkomst wordt vervolgens teruggestuurd naar de thuisinstelling en de student.
- Zodra de leerovereenkomst door alle partijen is ondertekend, kan de daadwerkelijke inschrijving plaatsvinden.
Inschrijven in de gastinstelling
Nadat de gastinstelling de leerovereenkomst heeft goedgekeurd, zal deze de student via de mail op de hoogte brengen van de vervolgstappen en de op te sturen documentatie (Bewijs Betaald Collegegeld, Bewijs van inschrijving, identiteitsbewijs etc). Deze instructies kunnen per instelling enigszins verschillen. Voor die stappen is de student zelf verantwoordelijk, de inschrijving is pas definitief als de inschrijving bij de gastinstelling is afgerond.
Een aantal adviezen:
- Controleer bij de module-informatie of er aanvullende gegevens worden vereist door de gastinstelling. Bij enkele instellingen wordt bij de minoren bijvoorbeeld een motivatiebrief gevraagd.
- Stuur bij inschrijfformulieren altijd een kopie van de leerovereenkomst mee;
- Controleer zelf of de inschrijving correct is verlopen;
- Neem voortijdig contact op met de contactpersoon van de gastinstelling (zie de bijlage van de leerovereenkomst) om te controleren of je ook toegang hebt tot de noodzakelijke studievoorzieningen (toegang tot campus, netwerk, bibliotheek etc);
- Check of de gastinstelling een afwijkend studentenreglement heeft. De student wordt geacht zich te gedragen als een eigen student van de gastinstelling.